værktøjer

Her kan du finde kursusmateriale og konkrete værktøjer inden for flere forskellige temaer.

main_illu-07

APRIL 2024

Den bæredygtige kulturinstitution

Hvordan bliver man en bæredygtig kulturinstitution? Formålet med dette tema er at hjælpe kulturinstitutioner til at demonstrere deres unikke bidrag til den bæredygtige omstilling af samfundet. Det kan både være med til at fremtidssikre den enkelte institution og samtidig styrke kulturens kollektive stemme i en tid, som kalder på nye og vedkommende perspektiver på, hvordan man som menneske skal forholde sig til sig selv, hinanden og en verden i hastig forandring. Find inspiration, gode eksempler og konkrete værktøjer, som kan hjælpe dig i gang med bæredygtighedsarbejdet i din institution.

Målgruppehjulet er delt op i de fem felter: konkrete oplevelsestilbud, analyse og indsigter, kommunikation og PR, organisation og kultur, strategi og forretningsudvikling.

NOVEMBER 2023

SÅDAN OPLEVER DANSKERNE

Det er mere afgørende end nogensinde før at arbejde strategisk med målgrupper i kulturbranchen. Konkurrencen om vores tid og opmærksomhed vokser. Det samme gør udbuddet af forskellige oplevelsestilbud, og kulturbrugerne orienterer sig i stigende grad imod de tilbud, der matcher deres specifikke præferencer. Sammen med Epinion, Dansk Industri og Top Attraktioner har vi i Midtjysk Kulturakademi været med til at udvikle målgruppeværktøjet ’Sådan oplever danskerne’. Her kan du finde en række gratis aktiveringsredskaber, som kan bruges til at styrke dit eget arbejde med ’Sådan oplever danskerne’-målgrupperne.

Forskellige kulturobjekter som falder ud af en bærbar computer, for at visualisere digitaliseringen af kulturen

EFTERÅR 2021-FORÅR 2022

DIGITALISERING

Hvad er det egentlig, vi taler om, når vi bruger ordet “digitalisering” i kulturlivet? Forstår alle det samme ved begrebet? Corona-krisen har for alvor sat fart på den digitale omstilling og tænkning. Vi har i højere grad fået øjnene op for, hvor bredt digitaliseringen potentielt spænder i kulturinstitutione, og vi er blevet mere bevidste om, hvor vigtigt det er, at den digitale praksis integreres i hele organisationen og forankres strategisk. I Midtjysk Kulturakademi sætter vi fokus på digitaliseringens potentialer og konkrete udfordringer i kulturbranchen og dykker ned i digitalisering som et nødvendigt forandringsredskab for kulturinstitutioner i fremtiden.

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midtjysk Kulturakademi tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDTjysk kulturakademi

Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

midt_logo_i-samarbejde-med-03_sort_cmyk
Europæisk kulturregion logo