Digitaliseringen af kultur visualiseret med en person som har en kulturoplevelse i et VR headset

EFTERÅR 2021-FORÅR 2022

DIGITALISERING

Alle taler om det. Sådan har det efterhånden været i mange år. Digitalisering er på én gang et gammelt begreb og evigt nyt indhold. Men hvad er det egentlig, vi taler om, når vi bruger ordet “digitalisering” i kulturlivet? Handler det om formidlingskanalerne? Digitale elementer i kunstoplevelsen? Webshoppen? Om at bruge data til at lære sit publikum bedre at kende?

Da corona-krisen ramte gik det pludselig hurtigt med den digitale omstilling og tænkning i kulturbranchen. Rigtig mange har de seneste par år prøvet kræfter med digitale værktøjer for at nå ud til publikum, mens dørene var lukkede og produktionerne sat på pause. Men hvordan kommer man fra nødvendig reaktion til strategisk forankring? Og hvordan bruger man bedst de nye digitale kompetencer til at udvikle sin organisation og skabe en bedre forretning? I de kommende måneder dykker vi ned i digitaliseringens potentialer som et nødvendigt redskab til forandring i kulturinstitutionerne.

Introduktion til 'digitalisering' 

INDHOLD

Digitaliseringen af kultur visualiseret ved en person som modtager en masse forskellige input fra sin telefon

I det fjerde og sidste modul på vores kursusforløb 'Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi' ser vi nærmere på ledelsen og bestyrelsens rolle i en digital omstilling og stiller især skarpt på forandringsledelse som nødvendigt redskab i udviklingsarbejdet. 

VÆRKTØJER

Et net af forskellige kultursymboler sm visualisere et sammenspil med digitalisering

I det tredje modul på vores kursusforløb 'Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi' ser vi nærmere på, hvordan man kan arbejde med at øge indtjening gennem digital forretningsskabelse og via digitale forretningsmodeller. Dette ud fra devisen, at de bedste digitale forretningsmodeller er dem, der understøtter kerneforretningen.

LINKSAMLING

Digital kommunikation omkring kultur i en digitaliseret verden

I det andet modul på vores kursusforløb 'Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi' ser vi nærmere på, hvor man kan finde relevant data, og hvordan den kan bruges til at opnå ny viden og indsigter, som kan hjælpe med publikums- og forretningsudvikling i din organisation. 

VÆRKTØJER, LINKSAMLING

En highfive mellem to telefoner der visualiserer den moderne kommunikation via digitale enheder

I modul 1 på vores kursusforløb 'Digitalisering forfra - fra reaktion til strategi' ser vi nærmere på, hvilke elementer der bør være i en digital strategi. Hvilke digitale tiltag giver mening for lige netop din organisation? Og hvilke data og redskaber kan være med til at udvikle institutionen i den rigtige retning? 

LINKSAMLING, FORSTÅELSESRAMME, PODCAST

En computer hvor der foregår et videoopkald blandt flere personer der visualiserer den moderne kommunikation via digitale enheder

I Midtjysk Kultutakademi sætter vi fokus på digitaliseringens potentialer som et nødvendigt forandringsredskab i en række midtjyske kulturinstitutioner gennem et ambitiøst kursusforløb. Her på siden vil vi løbende dele læringsmateriale om digitalisering baseret på kursusforløbet.

INTRODUKTION

En telefon som filmer en kulturel oplevelse for at illustrerer muligheden for at dele og gense kulturelle oplevelser

Tirsdag den 12. oktober skød vi digitaliserings-forløbet igang med en gratis digital mini-konference. Her stillede en digitaliseringsekspert og tre repræsentanter fra forskellige danske kulturinstitutioner skarpt på digitaliseringens potentialer og konkrete udfordringer i kulturbranchen. Her kan du gense den digitale mini-konference “Digitalisering forfra - fra reaktion til strategi”.

LIVESTREAM

Digitaliseringen af kultur visualiseret med en person som har en kulturoplevelse i et VR headset

Vi har samlet en række udvalgte nedslag, der alle sætter fokus på nødvendigheden af at forholde sig til digitalisering som kulturinstitution i dag. Du kan både gå på opdagelse i EUs digitale kulturplatform Europeanas rapport fra juli 2020, gense vores debat "Kulturens digitale potentialer" fra Kulturmødet 2020 og møde Chris Michaels, der er Digital Director hos the National Gallery i London og digital rådgiver for det britiske ministerium for kultur, medier og sport.

DEBAT, VIDEO, RAPPORT

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midt i Kulturen tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,
Region Midtjylland
Skottenborg 26
8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDT I KULTUREN

Midt i Kulturen er Midtjysk Kulturakademis digitale platform for videndeling i kulturlivet. Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen.

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

Europæisk kulturregion logo