Alle taler om det. Sådan har det efterhånden været i mange år. Digitalisering er på én gang et gammelt begreb og evigt nyt indhold. Men hvad er det egentlig, vi taler om, når vi bruger ordet “digitalisering” i kulturlivet? Handler det om formidlingskanalerne? Digitale elementer i kunstoplevelsen? Webshoppen? Om at bruge data til at lære sit publikum bedre at kende?
Da corona-krisen ramte gik det pludselig hurtigt med den digitale omstilling og tænkning i kulturbranchen. Rigtig mange har de seneste par år prøvet kræfter med digitale værktøjer for at nå ud til publikum, mens dørene var lukkede og produktionerne sat på pause. Men hvordan kommer man fra nødvendig reaktion til strategisk forankring? Og hvordan bruger man bedst de nye digitale kompetencer til at udvikle sin organisation og skabe en bedre forretning? I de kommende måneder dykker vi ned i digitaliseringens potentialer som et nødvendigt redskab til forandring i kulturinstitutionerne.
Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midt i Kulturen tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.
Bettina Kiilsgaard Henrichsen
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 40 85 04 05
bettina.henrichsen@ru.rm.dk
Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,
Region Midtjylland
Skottenborg 26
8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk
Midt i Kulturen er Midtjysk Kulturakademis digitale platform for videndeling i kulturlivet. Bag Midtjysk Kulturakademi står Europæisk Kulturregion - et kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen.
Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95