Forskellige personer laver forskellige kulturelle aktiviteter baseret på de forskellige målgrupper

Her kan DU finde Konkrete redskaber, der hjælper med at aktivere dine MÅLGRUPPER

Det er mere afgørende end nogensinde før at arbejde strategisk med målgrupper i kulturbranchen. Konkurrencen om vores tid og opmærksomhed vokser. Det samme gør udbuddet af forskellige oplevelsestilbud, og kulturbrugerne orienterer sig i stigende grad imod de tilbud, der matcher deres specifikke præferencer.

Det er derfor vigtigt at holde sig relevant - at arbejde bevidst med, hvad man vil være, og hvem man vil være det for.

Sammen med Epinion, Dansk Industri og Top Attraktioner har vi i Midtjysk Kulturakademi været med til at videreudvikle ’Sådan oplever danskerne’ - et målgruppeværktøj, der hjælper oplevelsesaktører med at skabe overblik og prioritere indsatser i forhold til forskellige målgrupper på det danske marked.

Værktøjet anvendes allerede af kulturinstitutioner og oplevelsesaktører over hele landet. Det kan blandt andet bruges til målretning af markedsføring og oplevelsesudvikling, i gæste- og markedsundersøgelser eller til at teste konkret indhold eller nye koncepter i udvalgte målgrupper.

'Sådan oplever danskerne 2.0' kan købes hos Dansk Industri via linket her (gratis for medlemmer af Dansk Industri)

Epinion har udviklet en række aktiveringsredskaber og tilhørende introduktionsvideoer, som kan bruges til at styrke dit eget arbejde med ’Sådan oplever danskerne’-målgrupperne. Du finder det hele længere nede på siden her.

NOVEMBER 2023

sådan oplever danskerne

HVorfor skal man arbejde med målgrupper?


Her kan du møde Nikolaj Schollert Larsen, der er senior manager i Epinion, og høre mere om mulighederne i 'Sådan oplever danskerne'.

Her kan du møde Dorte Dejbjerg Arens, der er marketingmedarbejder på Aarhus Teater, og høre hendes erfaringer med at bruge 'Sådan oplever danskerne' i praksis.

Her kan du møde Søren Moesgaard Bjørnsen, der er Analyseansvarlig på Nationalmuseet, og høre om, hvordan der arbejdes med oplevelsessegmenter og målgrupper på museet.

Målgruppehjulet hjælper til at komme hele vejen rundt i organisationen

Målgruppehjulet er delt op i de fem felter: konkrete oplevelsestilbud, analyse og indsigter, kommunikation og PR, organisation og kultur, strategi og forretningsudvikling.

Målgruppehjulet er udviklet af Epinion som et redskab til oplevelsesaktører, der ønsker at arbejde mere systematisk med ‘Sådan oplever danskerne’-målgrupperne. Målgruppehjulet er først og fremmest et dialogværktøj, som man dels kan bruge til at lave en 360-graders vurdering af, hvordan og hvor i organisationen, der allerede arbejdes målgruppeorienteret, og dels kan give inspiration til, hvordan man kan arbejde endnu mere ambitiøst med målgrupper.

Siden, du er på nu, er bygget op efter målgruppehjulets fem undertemaer: Strategi og forretningsudvikling, konkrete oplevelsestilbud, analyser og indsigter, kommunikation og PR samt organisation og kultur. Epinion har udviklet aktiveringsredskaber og tilhørende introduktionsvideoer til hver del af målgruppehjulet. På den måde kan arbejdet med målgrupper integreres i alle dele af din organisation. Fortsæt ned ad siden og læs nærmere om målgruppehjulets fem temaer og de dertilhørende redskaber.

Strategi-og-forretningsudvikling

At arbejde strategisk med målgrupper - og at have en fokuseret og informeret tilgang til arbejdet kan styrke kulturinstitutioners position på markedet, deres relevans for samfundet og for den enkelte besøgende. Her kan du finde inspiration til, hvordan det strategiske arbejde med målgrupper kan igangsættes eller struktureres i den enkelte organisation.

Konkrete-oplevelsestilbud

Hvordan opleves de konkrete oplevelsestilbud som fx events, butikken, café og lignende af  gæsterne? Og hvordan kan viden om målgruppernes forskellige præferencer anvendes i arbejdet med at udforme oplevelser? På denne side sætter vi fokus på, hvordan man kan bruge viden om målgrupper til at udvikle, planlægge og teste konkrete oplevelsestilbud.

Analyse-og-indsigter

At indsamle systematisk og løbende viden om målgrupper bringer kulturinstitutioner tættere på deres brugere eller gæster og kan bl.a. give et bedre indblik I, hvem de er, og hvilke præferencer de har. Der er både kvalitative og kvantitative måder at designe gæste- og markedsanalyser på, og på denne side kan du finde inspiration til, hvordan undersøgelser kan designes og gennemføres, og hvordan den indsamlede viden kan anvendes og aktiveres i praksis.

Kommunikation-og-PR

Arbejdet med målgrupper kan være et vigtigt greb i både den interne kommunikation og den udadrettede markedsføring af aktiviteter og tilbud. På denne side kan du finde inspiration til, hvordan man kan arbejde med at kommunikere, formidle og markedsføre aktiviteter og tilbud til specifikke målgrupper.

Organisation-og-kultur

At alle i organisationen – både medarbejdere og ledelse – er klædt på til at arbejde med målgrupper og har et fælles sprog for det, er med til at forankre målgruppearbejdet. På denne side sætter vi fokus på, hvordan man konkret kan arbejde med et målgruppeværktøj som ’Sådan oplever danskerne’ og derigennem lære målgrupperne bedre at kende, så de bliver en integreret del af organisationen og kulturen.

Se eller gense webinaret 'sådan oplever danskerne'

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midtjysk Kulturakademi tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDTjysk kulturakademi

Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

midt_logo_i-samarbejde-med-03_sort_cmyk
Europæisk kulturregion logo