Målgruppehjul med fokus på strategi og forretningsudvikling

strategi og forretningsudvikling

At arbejde strategisk med målgrupper - og at have en fokuseret og informeret tilgang til arbejdet kan styrke kulturinstitutioners position på markedet, deres relevans for samfundet og for den enkelte besøgende. Her kan du finde inspiration til, hvordan det strategiske arbejde med målgrupper kan igangsættes eller struktureres i den enkelte organisation.

Nederst på siden her finder du en række forskellige redskaber og tilhørende introduktionsvideoer, som kan bruges til at arbejde med målgrupper indenfor strategi og forretningsudvikling.

God arbejdslyst!

"Målgruppeværktøjet har vist sig at være en rigtig god rettesnor i hele organisationen. Tidligere faldt vi ofte i de klassiske faldgruber ved at sige: ”Vi skal være noget for alle” eller ved at arbejde ud fra en tilgang som ”sådan plejer jeg at gøre”, ”sådan føler jeg selv” eller ”jeg kender én, der mener...” Nu orienterer vi os meget mere mod databaserede målgrupper, og arbejder dermed ud fra, hvad vi rent faktisk ved om en bredere målgruppe."

- Brittany Overgaard, Frilandsmuseet

”Vi er en organisation med mange forskellige museer med forskelligt indhold, og som derfor henvender sig til forskellige målgrupper. Her har vi brugt ’Sådan oplever danskerne’ strategisk til at definere, hvilke målgrupper vi allerede har, og hvem der er de potentielle målgrupper for de enkelte museer. Der er et rigtig fint redskab til at facilitere en intern dialog og en fælles forståelse for vores besøgende på tværs af teams og museer.”

– Iben Granum Møller, Ringkøbing Fjord Museer

download værktøjer

Visualisering af dokumentet: Tre måder at arbejde strategisk med målgrupper

Tre måder at arbejde strategisk med målgrupper

I denne mini-guide til det strategiske arbejde med målgrupper skitserer vi tre forskellige måder, I kan gå til jeres arbejde med målgrupper, samt eksempler på ”taktiske” greb, I kan anvende for at lykkes med strategien.

Åbn pdf'en: Tre måder at arbejde strategisk med målgrupper (åbner i nyt vindue)

Se video: Tre måder at arbejde strategisk med målgrupper (åbner i ny fane)

Visualisering af dokument om målgruppehjulet

Målgruppehjulet: Kortlæg jeres organisations arbejde med målgrupper i et 360-graders eftersyn

Målgruppehjulet er et dialogværktøj, som I kan bruge til at lave en 360-graders vurdering af, hvordan I arbejder målgruppeorienteret i jeres egen organisation. Inden for fem temaer med i alt 15 dimensioner kan I score jeres organisation i forhold til ”modensniveau”. Værktøjet inspirerer samtidig inden for hver af de 15 dimensioner til at se de næste niveauer i arbejdet med målgrupper. 

Åbn pdf'en: Målgruppehjulet (åbner i ny fane)

Se video: Målgruppehjulet (åbner i ny fane).

Visualisering af dokumenet: Målgruppehjulet - arbejdsark

Målgruppehjulet: Arbejdsark

Målgruppehjulet er udviklet til at hjælpe jer med at tænke mere konkret i, hvordan I allerede arbejder eller kan arbejde med målgrupper i jeres organisation. Arbejdsarket sammenholdt med målgruppehjulet kan hjælpe jer til at sætte refleksioner og konkrete tiltag i gang.

Åbn pdf'en: Målgruppehjulet- arbejdsark (åbner i ny fane)

Se video: Målgruppehjulet - arbejdsark (åbner i ny fane).

Visualisering af dokument om potentialediagram

Potentialediagram: Vælg de målgrupper, I vil arbejde med

Potentialediagrammet kan for et væld af forskellige oplevelsestyper (fra forlystelsesparker til teatre) gøre det muligt at identificere netop de målgrupper, som har et højt oplevelsesmatch med netop jeres oplevelser. Redskabet er en (af flere) vej(e) til at identificere ’Sådan oplever danskerne’-målgrupper, som er særligt interessante for netop jer at arbejde videre med. 

Åbn pdf'en: Potentialediagram (åbner i ny fane)

Se video: Potentialediagram (åbner i ny fane).

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midtjysk Kulturakademi tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDTjysk kulturakademi

Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

midt_logo_i-samarbejde-med-03_sort_cmyk
Europæisk kulturregion logo