Målgruppehjul med fokus på kommunikation og PR

Kommunikation og pr

Arbejdet med målgrupper kan være et vigtigt greb i både den interne kommunikation og den udadrettede markedsføring af aktiviteter og tilbud. På denne side kan du finde inspiration til, hvordan man kan arbejde med at kommunikere, formidle og markedsføre aktiviteter og tilbud til specifikke målgrupper.

Nederst på siden her finder du en række forskellige redskaber og tilhørende introduktionsvideoer, som kan bruges til at arbejde med målgrupper indenfor kommunikation og PR.

God arbejdslyst!

”Vi bruger viden om, hvad ’Sådan oplever danskerne’-målgrupperne foretrækker i forhold til markedsføring, så vi kan tweake indholdet i kommunikationen herefter. Det gælder fx hvad vi lægger vægt på, når vi skal lave Facebook-annoncering. Hvis jeg gerne vil nå ’Samvær og afkobling’, tilpasser jeg indholdet efter det, jeg ved, at målgruppen kan lide – fx at tage ud og koble af til en koncert efter en lang uge, eller at have en fantastisk aften med vennerne, mens de hører noget god musik.”

- Katrine Haugaard, Fermaten

download værktøjer

Visualisering af dokument om kommunikationsredskab

Kommunikationsredskab

Kommunikationsredskabet kan anvendes i jeres konkrete markedsføringsarbejde, når I skal kommunikere om jeres oplevelsestilbud. Redskabet kan bruges til at udvælge, hvilket oplevelsestilbud (fx event, forestilling mv.) I gerne vil kommunikere om til den enkelte målgruppe samt hvilket hovedbudskab, der er relevant for at nå målgruppen, og på hvilke kanaler budskabet skal ud.

Åbn pdf'en: Kommunikationsredskab (åbner i ny fane)

Se video: Kommunikatiosredskab (åbner i ny fane)

Visualisering af dokument om postkort

‘Sådan oplever danskerne’-postkort: Øv jer i at kommunikere til målgruppen

’Sådan oplever danskerne’-postkort kan anvendes i mange tilfælde, hvor I fx skal arbejde med at aktivere målgruppen i udviklingsarbejde. Den simple øvelse vil få jer til at tænke i konkrete oplevelsesmatch og kommunikationsgreb, der kan ramme målgruppen.

Åbn pdf'en: 'Sådan oplever danskerne'-postkort (åbner i ny fane)

Se video: 'Sådan oplever danskerne'-postkort (åbner i ny fane).

Visualisering af dokument om AI-prompting

Skabeloner til AI-prompting med udgangspunkt i ‘Sådan oplever danskerne’

En ’AI-promp’ er en sætning, spørgsmål eller kommando, som en bruger giver til en chatbot for at fremkalde et AI-genereret output. Skabelonerne til AI-prompting for hver af ’Sådan oplever danskerne’ målgrupperne kan I anvende til at udforme udkast til fx nyhedsbreve, sociale medieopslag, pressemeddelelser og andre kommunikationsmaterialer, som I derefter kan finpudse. I vil på en let og forståelig måde blive guidet i, hvordan I kan bruge kombinationen af ChatGPT og ’Sådan oplever danskerne’ til at udarbejde målgruppefokuserede udkast til jeres kommunikationsmateriale.

Åbn pdf'en: AI-prompting (åbner i ny fane)

Se video: AI-prompting (åbner i ny fane).

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midtjysk Kulturakademi tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDTjysk kulturakademi

Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

midt_logo_i-samarbejde-med-03_sort_cmyk
Europæisk kulturregion logo