
2021 - 2023
digitalisering
Alle taler om det. Sådan har det efterhånden været i mange år. Digitalisering er på én gang et gammelt begreb og evigt nyt indhold. Men hvad er det egentlig, vi taler om, når vi bruger ordet “digitalisering” i kulturlivet? Handler det om formidlingskanalerne? Digitale elementer i kunstoplevelsen? Webshoppen? Om at bruge data til at lære sit publikum bedre at kende?
Da corona-krisen ramte gik det pludselig hurtigt med den digitale omstilling og tænkning i kulturbranchen. Rigtig mange har de seneste par år prøvet kræfter med digitale værktøjer for at nå ud til publikum, mens dørene var lukkede og produktionerne sat på pause. Men hvordan kommer man fra nødvendig reaktion til strategisk forankring? Og hvordan bruger man bedst de nye digitale kompetencer til at udvikle sin organisation og skabe en bedre forretning? I de kommende måneder dykker vi ned i digitaliseringens potentialer som et nødvendigt redskab til forandring i kulturinstitutionerne.
introduktion til 'digitalisering'
indhold
I efteråret 2024 deltog en række kulturaktører i forløbet ’Brug din data!’, som var specialdesignet af Implement Consulting Group for Midtjysk Kulturakademi og Applaus. Igennem i alt tre møder – to online og et fysisk på Industrimuseet i Horsens – blev det stillet skarpt på, hvilken data organisationer har til rådighed, og hvordan den bedst bruges i hverdagen.
video, værktøjer
I det fjerde og sidste modul på vores kursusforløb ‘Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi’ ser vi nærmere på ledelsen og bestyrelsens rolle i en digital omstilling og stiller især skarpt på forandringsledelse som nødvendigt redskab i udviklingsarbejdet.
værktøjer
I det tredje modul på vores kursusforløb ‘Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi’ ser vi nærmere på, hvordan man kan arbejde med at øge indtjening gennem digital forretningsskabelse og via digitale forretningsmodeller. Dette ud fra devisen, at de bedste digitale forretningsmodeller er dem, der understøtter kerneforretningen.
linksamling
I det andet modul på vores kursusforløb ‘Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi’ ser vi nærmere på, hvor man kan finde relevant data, og hvordan den kan bruges til at opnå ny viden og indsigter, som kan hjælpe med publikums- og forretningsudvikling i din organisation.
værktøjer, linksamling
I modul 1 på vores kursusforløb ‘Digitalisering forfra – fra reaktion til strategi’ ser vi nærmere på, hvilke elementer der bør være i en digital strategi. Hvilke digitale tiltag giver mening for lige netop din organisation? Og hvilke data og redskaber kan være med til at udvikle institutionen i den rigtige retning?
linksamling, forståelsesramme, podcast
I Midtjysk Kultutakademi sætter vi fokus på digitaliseringens potentialer som et nødvendigt forandringsredskab i en række midtjyske kulturinstitutioner gennem et ambitiøst kursusforløb. Her på siden vil vi løbende dele læringsmateriale om digitalisering baseret på kursusforløbet.
introduktion
Vi har samlet en række udvalgte nedslag, der alle sætter fokus på nødvendigheden af at forholde sig til digitalisering som kulturinstitution i dag. Du kan både gå på opdagelse i EUs digitale kulturplatform Europeanas rapport fra juli 2020, gense vores debat “Kulturens digitale potentialer” fra Kulturmødet 2020 og møde Chris Michaels, der er Digital Director hos the National Gallery i London og digital rådgiver for det britiske ministerium for kultur, medier og sport.
debat, video, rapport
Tirsdag den 12. oktober skød vi digitaliserings-forløbet igang med en gratis digital mini-konference. Her stillede en digitaliseringsekspert og tre repræsentanter fra forskellige danske kulturinstitutioner skarpt på digitaliseringens potentialer og konkrete udfordringer i kulturbranchen. Her kan du gense den digitale mini-konference “Digitalisering forfra – fra reaktion til strategi”.