Alle taler om det. Sådan har det efterhånden været i mange år. Digitalisering er på én gang et gammelt begreb og evigt nyt indhold. Men hvad er det egentlig, vi taler om, når vi bruger ordet “digitalisering” i kulturlivet? Handler det om formidlingskanalerne? Digitale elementer i kunstoplevelsen? Webshoppen? Om at bruge data til at lære sit publikum bedre at kende?

Da corona-krisen ramte gik det pludselig hurtigt med den digitale omstilling og tænkning i kulturbranchen. Rigtig mange har de seneste par år prøvet kræfter med digitale værktøjer for at nå ud til publikum, mens dørene var lukkede og produktionerne sat på pause. Men hvordan kommer man fra nødvendig reaktion til strategisk forankring? Og hvordan bruger man bedst de nye digitale kompetencer til at udvikle sin organisation og skabe en bedre forretning? I de kommende måneder dykker vi ned i digitaliseringens potentialer som et nødvendigt redskab til forandring i kulturinstitutionerne. Tirsdag den 12. oktober skød vi det hele i gang med en gratis digital mini-konference. Her stillede en digitaliseringsekspert og tre repræsentanter fra forskellige danske kulturinstitutioner skarpt på digitaliseringens potentialer og konkrete udfordringer i kulturbranchen.

Gense den digitale mini-konference “Digitalisering forfra - fra reaktion til strategi” via linket nedenfor. 

combord_covver_digitalisering

Hvordan kommer man fra nødvendig reaktion til strategisk forankring, når det handler om digitalisering i kulturbranchen? Og hvordan bruger man bedst de nye digitale kompetencer post-corona til at udvikle sin organisation og skabe en bedre forretning? Midtjysk Kulturakademi sætter fokus på digitaliseringens potentialer som et nødvendigt forandringsredskab i kulturinstitutionerne gennem et ambitiøst kursusforløb. I et gratis forløb over fire måneder vil de deltagende institutioner arbejde intensivt med digital omstilling med udgangspunkt i deres egen virkelighed. 

Skyer_covver_digitalisering-1

Her på siden har vi samlet nogle udvalgte nedslag, der alle sætter fokus på nødvendigheden af at forholde sig til digitalisering som kulturinstitution i dag. Du kan både gå på opdagelse i EUs digitale kulturplatform Europeanas rapport fra juli 2020, der blandt andet beskriver, at de europæiske kulturinstitutioner mangler "digital selvtillid". Du kan også (gen)se vores debat "Kulturens digitale potentialer", som var på programmet til den digitale udgave af Kulturmødet Mors 2020. Som en del af de debat har vi også talt med Chris Michaels, der er Digital Director hos the National Gallery i London og digital rådgiver for det britiske ministerium for kultur, medier og sport. Du kan høre hans tanker om, hvorfor det er vigtigt at være digital som kulturinstitution i videointerviewet.

TEMA - 22. SEPTEMBER 2021

Digitalisering

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midt i Kulturen tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Bettina Kiilsgaard Henrichsen
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 40 85 04 05
bettina.henrichsen@ru.rm.dk

Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,
Region Midtjylland
Skottenborg 26
8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Cookiepolitik

MIDT I KULTUREN

Midt i Kulturen er Midtjysk Kulturakademis digitale platform for videndeling i kulturlivet. Bag Midtjysk Kulturakademi står Europæisk Kulturregion - et kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen.

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

EuropeanRegionOfCultureLogo_DK_RGB_Horizontal_W