I det tredje modul på vores kursusforløb ‘Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi’ ser vi nærmere på, hvordan man kan arbejde med at øge indtjening gennem digital forretningsskabelse og via digitale forretningsmodeller. Dette ud fra devisen, at de bedste digitale forretningsmodeller er dem, der understøtter kerneforretningen.
Her på siden kan du møde Martin Buck Hegaard, der er partner i BARC Scandinavia og vores ekspert på modulet. Vi har samlet hans hovedpointer og inspirationsmateriale, som kan bruges til det indledende arbejde med digitale forretningsmodeller i kulturinstitutioner.
mød eksperten
Eksperten på modul 3 er Martin Buck Hegaard, partner i BARC Scandinavia (åbner i ny fane). Du kunne også møde Martin som en af eksperterne på modul 1, hvor fokus var digital strategi og elementerne heri. I dette modul giver han sine perspektiver på arbejdet med digital forretningsskabelse og digitale forretningsmodeller.


Navn:
Martin Buck Hegaard
Titel:
Partner
Uddannelse/baggrund
Kandidat i Retorik/KU. Medstifter af MyMusic.dk, senere Bandbase.com, stifter og CEO i Volume, stifter og ejer af New Relevance og medstifter af BARC Scandinavia.
Hvordan arbejder du med digitale forretningsmodeller og forretningsskabelse?
Kulturinstitutioner er sjældent ‘født’ digitale, og derfor er det ikke så lige til at tilegne sig typiske digitale modeller – for eksempel at opstille betalingsvægge for det digitale tilbud eller tage betaling for digitaliseret indhold. Derfor er det vigtigste først og fremmest at forstå eksisterende og kommende gæsters adfærd og styrke den eksisterende forretning med digitale værktøjer. Den bedste digitale indtjening er den, som understøtter kerneforretningen. Digital succes forudsætter en digital kultur i organisationen og ledelsens fokus og forståelse. Digital tilgængeliggørelse uden strategisk forankring er en kæmpe udfordring. I princippet bør digitale muligheder udforskes ift. al udvikling, og alle konkrete løsninger og digitale kompetencer bør i realiteten sidde med ved alle ledelsesmøder.
Hvad er de 3 vigtigste ting at have fokus på, når man som kulturaktør skal arbejde med digitale forretningsmodeller?
1. Opstil en business case ved at stille jer selv spørgsmålet: Hvilken indsats kræves der i timer og investering i forhold til den værdi, I skaber gennem direkte indtjening, afledte kompetencer og andre værdier? På den måde kan I måle og benchmarke, om I reelt tilfører værdi.
2. Husk at teste jeres produkt fra brugernes perspektiv. I skal være på serviceniveau med lignende produkter. Ellers bliver I med stor sandsynlighed valgt fra.
3. Ledelsesmæssig opbakning. Afprøvning af digitale værktøjer skal have fokus, og der skal være plads til at teste, fejle og blive klogere.
Hvad er de 3 største no go’s, når man taler digital forretning?
1. At tage beslutninger på baggrund af mavefornemmelser. “Jeg tror, føler eller antager” må blive hjemme.
2. Ikke at opstille en user-case, et test-scenarie og et mål, som man kan bruge til sammenligning fra måned til måned og fra business til business.
3. Man må aldrig glemme at bede gæster om et kontaktpunkt (f.eks. mailadresse). Hvordan vil man ellers blive klogere på sit publikum, sikre loyalitet, mersalg mv.?
ekspertens anbefalinger
Hvad og hvem anser du som god inspiration inden for digital forretningsudvikling? Martin Buck Hegaard foreslår, at kulturen lader sig inspirere af andre brancher samt kolleger, som arbejder på tværs af kulturgenrer. Han har her samlet et udpluk af cases, artikler, rapporter og lignende, som han finder særligt inspirerende.

CASE
En let forståelig metode- og casesamling af digital viden fra engelske kolleger i Digital Culture Network under Arts Council England. Se casesamlingen her (åbner i ny fane)
CASE
Digital økonomi er ofte et patchwork af indtægtskilder, hvor man langsomt omstiller sine indtjeningsmuligheder til en digital verden og tester modeller. Derfor arbejder mange med ‘mange bække små’-økonomi. Det tages der højde for ovre hos ACE – Association for Cultural Enterprises, en sector support organisation i England. De har bl.a. en casesamling over digitale forretningsinitiativer, som et godt sted at starte: Hvordan tjener man penge på online indhold? Hvordan driver man bedst trafik til sit site mv.? Se ACE’s casesamling over digitale forretningsinitiativer (åbner i ny fane)
ARTIKEL
Når man tjener penge på en vare på flere forskellige måder, kalder man det ‘diversificering’. Digitalt indhold er et glimrende udgangspunkt for diversificering – her er 8 måder. Læs artiklen med de 8 metoder her (åbner i ny fane)
ARTIKEL
Betalingsvægge og abonnementer er attraktive modeller. Her er en god guide, som forklarer strategiske muligheder og krav i forhold til kundeservice og design. Se guiden til betalingsvægge og abonnementer her (åbner i ny fane)
RAPPORT
Læs hvordan Netflix opnåede 80 % streamtid gennem personalisering i Deep Dive into Netflix’s Recommender System.(åbner i ny fane)
RAPPORT
Publikum er villige til at betale, og derfor er det også på tide at danske kulturaktører tager donationer alvorligt – også på det digitale felt, hvor publikum har stadig flere digitale betalingsmuligheder. Læs rapporten om betaling og kunst (pdf åbner i ny fane)
PRINT ON DEMAND
For de, som har en masse billeder, værker og aktiver i arkiverne, men er trætte af at snuble i plakaktrør og -bestillinger, betyder ‘print on demand’ lav risiko, høj indtjening og geografisk spredning. Lær mere om print on demand (åbner i ny fane)
VIDEO
Digital Asset Management (DAM) er håndtering af jeres digitale aktiver for at sikre rettigheder og indtjening. Mange arkiver kæmper med hvordan de bedst administrerer, bevarer og giver adgang til deres fotografiske samlinger – med styr på metadata, så man både kan tjene penge på sine rettigheder og sikre, at man bliver fundet i Google-søgninger. Se video af DAM workshop her (åbner i youtube)
NYHEDSBREV
Udviklingen går skrækindjagende hurtigt. To gode måder at holde sig opdateret og bevare en form for overblik er at finde de rette nyhedsbreve og podcasts. Find de bedste og følg dem – ellers glemmer du dem! (åbner i ny fane)