I det andet modul på vores kursusforløb ‘Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi’ ser vi nærmere på, hvor man kan finde relevant data, og hvordan den kan bruges til at opnå ny viden og indsigter, som kan hjælpe med publikums- og forretningsudvikling i din organisation.
Her på siden kan du møde Martin Østervig Larsen, der er Senior Director i Epinion og vores dataekspert på modulet. Vi har samlet hans hovedpointer, centrale værktøjer og inspirationsmateriale, som kan bruges til det indledende arbejde med digital data i kulturinstitutioner.
mød eksperten
Eksperten på modul 2 er Martin Østervig Larsen, der er Senior Director i Epinion og leder af afdelingen Tourism, Culture & Places. Her kan du møde ham og høre mere om hans perspektiver på digitalisering i kulturbranchen.
Navn:
Martin Østervig Larsen
Titel:
Senior Director, Head of Tourism, Culture & Places
Uddannelse/baggrund
Cand.sciendt.pol
Hvordan arbejder du med digitalisering?
Man kan ikke tale digitalisering uden at tale data, og data er omdrejningspunktet for alt, hvad vi laver, og kernen i vores rådgivning. Vi hjælper vores kunder med at arbejde med data – både i forhold til at indsamle og analysere relevant kundedata, men mindst lige så meget at få det sat i spil i forhold til deres strategiske og forretningsmæssige udfordringer, så det skaber indsigt og forandring.
Hvad er de 3 vigtigste ting at have fokus på, når man som kulturaktør skal arbejde med digitalisering?
Når det handler om at arbejde med data, så vil mine råd være:
1. Start med forretningsbehovet eller den strategiske udfordring: Vi drukner i muligheder, når det handler om data, og derfor er det helt afgørende, at vi starter med at være ekstremt skarpe på, hvad vi skal buge det til. Hvad har vi brug for at vide for at kunne rykke os i den rigtige retning? Derefter se på mulighederne for at få de nødvendige data.
2. Start i det små og få strukturen på plads: Det er let at konkludere, at det kræver enormt mange ressourcer og nye kompetencer at arbejde med data – men man kan komme rigtig langt ved at starte simpelt og ved at udvise en reel nysgerrighed for de data, som ens gæster efterlader. Det handler om at få det tænkt ind i den måde, man arbejder på.
3. Tænk data ind over alt – det er værdifuldt: Når man indkøber nye systemer, starter nye projekter osv. så sørg for at tænke data- og indsigtselementer ind fra start. Digitaliseringen betyder, at det er muligt at opnå stor indsigt i gæsterne som en vigtig sidegevinst – fx til det nye billetsystem, den nye hjemmeside eller den nye digitale formidling.
Hvad er de 3 største no go’s, når man taler digitalisering?
Igen vil jeg tillade mig at besvare det fra en datavinkel:
1. At sætte nye initiativer i værk uden at overveje, hvordan I samler data op, og hvordan I løbende vil bruge denne data til at forbedre initiativet – og det gælder små som store projekter og initiativer.
2. At bilde jer selv ind, at det kun handler om ressourcer og kapacitet – der er masser af eksempler på, at hvis det rigtige mindset er på plads, så kan man komme rigtig, rigtig langt.
3. At lukke jer om jer selv og ikke være nysgerrige på udviklingen: Ikke alle kan eller skal være frontrunners, når det gælder data og digitalisering, men der er rigtig meget værdi at hente, hvis man er nysgerrig på, hvad der sker uden for ens egen verden.
Hvem anser du som god inspiration og frontløbere inden for digitalisering af kulturområdet?
Der er mange gode eksempler!
– Johannes Haandsbæk Vestergaard og teamet på Kornets Hus er et godt eksempel på en lille organisation, der er gode til at arbejde databaseret og digitalt, selvom deres oplevelsesunivers er helt analogt og sanseligt.
– LEGO House står for mig som det stærkeste danske eksempel på en oplevelsesaktør, der både formår at binde et digitalt lag på oplevelsen, som er helt utroligt vellykket, og samtidig arbejder meget systematisk med data.
– Statens Museum for Kunst synes jeg har vist en række spændende eksempler på nye, digitale lag af oplevelser, der samtidig knytter sig utroligt godt an til deres kerne.
ekspertens anbefalinger
Martin Østervig Larsen har her samlet en bunke materiale og konkrete værktøjer, der kan inspirere og bruges i arbejdet med digital omstilling i kulturinstitutioner.
bog
Hvis man gerne vil forstå nogle af de grundlæggende dynamikker i digitaliseringen – herunder hvad det betyder ift. data – så kan jeg varmt anbefale bogen ”The Digital Transformation Playbook – rethink your business for the digital age” af David L. Rogers, som jeg i hvert fald vender tilbage til igen og igen. Se bogen The Digital Transformation Playbook – rethink your business for the digital age på saxo (åbner i ny fane)
bog
Hvis man stadig tilhører dem, som ikke er overbeviste om, at det er afgørende at interessere sig indgående for sine brugere og potentielle brugere, så er bogen ”The Art of Relevance” af Nina Simon et godt bud på læsning, der kan skubbe til det perspektiv. Find bogen The Art of Relevance på saxo (åbner i ny fane)
ARTIKEL
Der findes masser af faglitteratur om data, men hvis man gerne vil nørde ned i det fra et mere teoretisk perspektiv, så er Dansk Kyst- og Naturturismes nye publikation ”Praktisk guide til udvikling af turismesektoren gennem arbejde med data” et godt sted at starte. (åbner i ny fane)
bøger
Når det handler om arbejdet med at aktivere data, så er klassikeren Hans Roslings ”Factfulness” (åbner i ny fane), men mange vil nok også kunne lade sig inspirere af Cole Nussbaumer Knaflics ”Storytelling with Data”(åbner i ny fane) eller Scott Berinatos ”Good Charts: The HBR Guide to Making Smarter, More Persuasive Data Visualizations”(åbner i ny fane).
værktøj
”Sådan Oplever Danskerne” er et målgruppe- og potentialeværktøj udviklet af Epinion for DI Dansk Industri sammen med en række oplevelsesaktører. Se målgruppe værktøjet her (åbner i ny fane)
værktøj
”ABS-modellen – Attraktionernes Betydning for Samfundet” er et værktøj udviklet af Epinion sammen med Top Attraktioner og Attraktionernes Udviklingsfond til at estimere en attraktions økonomiske tilbageløb til samfundet. Læs mere om ABS modellen hos Epinion her (åbner i ny fane)
Værktøj: FOKUSER DIT BEHOV FOR DATA
Dette værktøj kan hjælpe dig og din organisation til at fokusere og prioritere, så de datakilder, du fokuserer på, giver størst mulig værdi.
Værktøj: KORTLÆG DINE DATAKILDER
Med dette værktøj kan du – med udgangspunkt i kunderejsen i din organisation – skabe overblik over de forskellige datakilder, du har adgang til, og måske blive inspireret til at se nye muligheder.