Den digitale organisation –
strategi og digital infrastruktur

I det første modul på vores kursusforløb 'Digitalisering Forfra – fra reaktion til strategi' ser vi nærmere på, hvilke elementer der bør være i en digital strategi. Hvilke digitale tiltag giver mening for lige netop din organisation? Og hvilke data og redskaber kan være med til at udvikle institutionen i den rigtige retning?

Her på siden kan du møde eksperterne fra modulet. Vi har samlet deres hovedpointer, centrale værktøjer og inspirationsmateriale, som kan bruges til det indledende arbejde med at få skabt en digital strategi for din organisation.

Mød eksperterne

Eksperterne på modul 1 er Lars Bertolt Winther og Martin Buck Hegaard, der begge er partnere i netværks- og rådgivningsorganisationen BARC Scandinavia (åbner i ny fane), der arbejder med digitalisering, forretningsudvikling og kommunikation i kultursektoren. Her kan du møde dem og høre mere om deres perspektiver på digitalisering i kulturbranchen.

udkast5_digitalisering
Illustration af Lars Bertolt Winter

Navn: Lars Bertolt Winther
Titel: Managing partner

Uddannelse/baggrund: Kandidat i Musikvidenskab/KU, Kandidat i ledelse af kreative industrier/CBS samt Executive MBA fra AVT Business School. Tidl. Leder af bl.a. Danske Uafhængige Pladeselskaber, eget pladeselskab, genreorganisationen JazzDanmark samt kunde- og analysechef for Copydan.

Illustration af Martin Buck Hegaard

Navn: Martin Buck Hegaard
Titel: Partner

Uddannelse/baggrund: Kandidat i Retorik/KU. Medstifter af MyMusic.dk, senere Bandbase.com, stifter og CEO i Volume, stifter og ejer af New Relevance og medstifter af BARC Scandinavia.

Hvordan arbejder I med digitalisering?
BARC Scandinavia arbejder med digitalisering og data som ét af de tre hovedemner som det - foruden forretningsudvikling og kommunikation - er nødvendigt at fokusere på hvis man som
kulturinstitution skal opbygge en større grad af ”resiliens”, altså modstandsdygtighed.

Digitalisering er et grundvilkår i nutiden og fremtiden, og også kulturinstitutioner nødt til at forholde sig til de eksterne påvirkninger samt interne muligheder digitaliseringen medfører. Det gør vi i BARC sammen med kulturaktører, bl.a. gennem forskellige vidensdelings- og kompetenceudviklingsformater, men også i dybdegående og skræddersyede forløb hvor vi kigger nøje på den enkelte kulturaktørs forudsætninger og udgangspunkt i arbejdet med at kortlægge den digitale rejse og såvel langsigtede som kortsigtede udviklingsmål.

Hvad er de 3 vigtigste ting at have fokus på, når man som kulturaktør skal arbejde med digitalisering?
     1. At digitalisering er et grundvilkår som man ikke kan få til at gå væk ved at ignorere det.
     2. At arbejdet med digitalisering kræver ressourcer og investeringer over lang tid - herunder investeringer i at opkvalificere nuværende ansatte.
     3. At digitalisering skal indarbejdes i hele organisationen - helt fra bestyrelse og topledelse og ned til de enkelte medarbejdere - og ikke bare ”parkeres” i en afdeling/et team for sig.

Hvad er de 3 største no go’s, når man taler digitalisering?
     1. At tro at det handler om at købe de nyeste digitale værktøjer, for at være ”med på beatet”.
     2. At tro at man kan klare digitaliseringsopgaven ved at placere ansvaret i én funktion eller ansætte et digitalt team til at stå for det alene.
     3. At man ikke formår at skelne mellem - og kortlægge - hvad ens langsigtede digitale udviklingsmål er, og hvad der er næste skridt på rejsen her og nu.

Hvem anser I som god inspiration og frontløbere inden for digitalisering af kulturområdet?
Chris Michaels, Digital Director på National Gallery i London
Catherine Devine, Global Business Lead for Libraries & Museums-enheden hos Microsoft
Anna Lowe, Smartify app, Linkedin  
Eva Kirstine Lægdsgaard, co-founder, Podimo
Christian Schwarz Lausten, co-founder, Landfolk
Rina Tambo Jensen, tidl. Mozilla, LinkedIn

Eksperternes anbefalinger

Hvad er den bedste artikel, du har læst på området? Det spørgsmål har vi stillet eksperterne Lars Bertolt Winther og Martin Buck Hegaard, og det har resulteret i en hel samling af materialer, der på forskellig vis kaster lys over digitalisering og arbejdet med digital omstilling i kulturinstitutioner.

Person modtager forskellige kultur input fra en digital enhed

ARTIKEL

Artiklen Putting People First: Successful Digital Transformation is Less About the Tech Than You Think (åbener i ny fane) giver et insider-blik på en ramme for digital transformation, og hvordan den er blevet anvendt på tværs af industrier og rundt om i verden. 

ARTIKEL

ARTIKEL

Building Digital-Ready Culture in Traditional Organizations er skrevet af George Westerman, Deborah L. Soule og Anand Eswaran. Læs artiklen Building Digital-Ready Culture in Traditional Organizations her (åbner i ny fane)

ARTIKEL

Læs, hvordan Netflix opnåede 80 % streamtid gennem personalisering i Deep Dive into Netflix’s Recommender System (åbner i ny fane)

BOG

I bogen The Tipping Point introducerer Malcolm Gladwell teorien om det magiske moment hvor en idé, trend eller social adfærd krydser et særligt punkt og pludselig spredes med lynets hast. Find bogen The Tipping Point her (åbner i ny fane)

BOG

Vil du gerne forbedre din virksomhed og blive endnu bedre til at benytte dig af digitale medier og data i forhold til dine kunder? Så skal du læse bogen Hvis det handler om mig, så køber jeg! skrevet af Rasmus Houlind (åbner i ny fane)

RAPPORT

Sådan oplever danskerne – en segmentering af danskerne til aktører er et værktøj, der kan hjælpe oplevelsesaktører med at identificere, prioritere og forstå relevante – og ikke mindst irrelevante – segmenter for deres organisation. Rapporten er udarbejdet for Dansk Industri af Epinion på baggrund af interviews med 5.000 danskere. Se målgruppeværktøjet her (åbner i ny fane)

FILM

Steven Spielberg's science fiction-film, Ready Player One udspiller sig i år 2045, hvor det meste af befolkningen bruger deres tid og penge på at udleve deres vildeste fantasier og drømme i den virtuelle verden kaldet OASIS.

FILM

Netflix dokumentaren The Social Dilemma har øjenåbnende og hårdtslående budskaber om de sociale mediers magt og manipulation.

Digital forståelsesramme

Hvor skal vi starte, når det handler om digitalisering i kulturbranchen? Lars Bertolt Winther og Martin Buck Hegaard har lavet en forståelsesramme, der giver en indflyvning i kultursektorens muligheder og udfordringer i den digitale udvikling.

Stikdåse med blomster voksenende op fra det, som symbol på digitaliseringens udvikling

PODCASt: GHOSTS

Ghosts er det engelske begreb for gæster, der kommer og går på en
kulturinsitution, uden at man ved, hvem de er. I BARC Scandinavias podcast 'Ghosts' kan du høre om, hvordan man kan føre en løbende samtale med publikum og udnytte de digitale muligheder i forbindelse med det. Lyt til podcasten her:

DIGITAL SELVEVALUERING

Selvevalueringen giver mulighed for at reflektere over, hvor man står,
rent styrkemæssigt, på hhv kompetencer, infrastruktur og eksekvering når det kommer til digitaliseringsopgaven. Alle tre områder kræver opmærksomhed og ressourcer hvis man skal lykkes med digitaliseringsopgaven.

 

Beskrivelse:

2. Indtast organisationens navn (celle C2), og evaluer jeres nuværende kompetenceniveau
på de 11 parametre på arkets første side.

3. Klik videre til resultatet. Her kan du se et visuelt overblik over indtastningerne og en vurdering af, hvor I er henholdsvis stærkest og svagest.

4. Lav et .pdf-eksport af resultatet (Fil > Download > PDF-dokument).

En visualisering af input af forskellige former for kultur ind i hovedet fra en digital enhed

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midtjysk Kulturakademi tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDTjysk kulturakademi

Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

midt_logo_i-samarbejde-med-03_sort_cmyk
Europæisk kulturregion logo