Kulturens blomstrende vækstlag

Hvilke forskellige vækstlag findes der egentlig i kulturbranchen? Hvilke udfordringer og arbejdsopgaver beskæftiger de sig med? Og hvad er deres bidrag? Vi har fundet en række konkrete eksempler på vækstlagstyper og -aktører og ser nærmere på den udviklingsrejse, som de befinder sig på - fra en eller flere ildsjæle til mere etableret platform.

Her kan du møde talentprojektet ShowUP, der faciliterer vækstlagenes udvikling uden for de større byer. Vi spørger også ungemiljøet Rampen om fordelene ved, at unge driver kultur for unge. Og så kan du lære nogle af de institutioner, der danner rammerne for vækstlagene i Region Midtjylland, bedre at kende, når de fortæller om sig selv i vores blå bog.

Illustration af Signe Sønderholm, projektkoordinator og medstifter hos ShowUP

Medvirkende

SIGNE SØNDERHOLM,
PROJEKTKOORDINATER & MEDSTIFTER, SHOWUP

Mød ShowUP
- et blomstrende vækstlag i Vestjylland

For tre år siden blev et frø plantet i Vestjylland, og siden er det spiret og blevet til det kulturelle vækstlag ShowUP, som er resultatet af et samarbejde mellem Holstebro Kommune, Dansk Talentakademi og Struer, Ringkøbing-Skjern og Lemvig Kommuner. Og selvom der er længere mellem de kulturelle vækstlag på de vestjyske kanter, betyder det ikke, at dem, der er, går på kompromis med hverken ambitioner eller initiativer.

Opstarten for ShowUP var ikke skåret i granit, og foreningen har haft flere forskellige udtryk, siden Signe Sønderholm og Joshua Wright for tre år siden startede projektet. Missionen har dog været klar fra start: at skabe et fristed, hvor relationer skabes og udfordres, og hvor tanker kan blive til reelle projekter og initiativer. Det gør de blandt andet gennem festivalen OFF TRACK, som befinder sig i et grænseland mellem festival og ungemiljø. Alt sammen med et mål om at glæde lokalsamfundet. 


Signe Sønderholm, medstifter og projektkoordinator i ShowUP, ser både fordele og udfordringer ved at være et vækstlag i et lokalmiljø, som ikke svømmer i kulturtilbud. Men én ting er sikkert: engagement omkring lokalsamfundet stortrives, og det efterlader Signe Sønderholm optimistisk:

“Vi ved, at der er en meget levende kultur inden for sport i vores lokalmiljø, og at folk gerne vil engagere sig i vores nærområde. Derfor håber vi på også at kunne åbne op for og styrke den mere kunstneriske kulturdyrkning gennem ShowUP”, siger Signe Sønderholm.  

Men selvom velviljen til at samle sig er til stede, så kæmper ShowUP med at nedbryde flere barrierer, før de er i mål.

NY-08

Det første møde er det sværeste
Det er en udfordring at drive et vækstlag i et geografisk område, hvor der er længere mellem kulturtilbuddene, og hvor der naturligt er udfordringer, som andre vækstlag omkring storbyerne ikke er i berøring med på samme måde. Her fortæller Signe Sønderholm, at det særligt er det første møde med ShowUP, der kan være en barriere.

“Vi er bevidste om, at når vi som mennesker skal afprøve noget nyt, så kræver det, at vi afmystificerer ‘det nye’. Her har vi tidligere haft succes med at besøge lokale folkeskoler i 7. og 8. klasse for at introducere kulturen til netop de unge, som gerne skulle få glæde af den,” fortæller hun. 

Det faktum, at der er længere mellem kulturtilbuddene, skal ifølge Signe Sønderholm også forstås helt bogstaveligt, for transporten mellem de engagerede unge og de initiativer, de søsætter, kræver mere logistisk planlægning, når det gælder om at komme fra A til B. 

“Jeg tror, at det afskrækker nogle, at vi er spredt i flere byer og kommuner. Men vi prøver at mindske den barriere ved for eksempel at inkludere ‘transportpenge’ i vores fondsansøgninger, skiftes til at besøge de byer, hvor vi holder til og helt konkret lejer vi også busser, når vi afholder events og festivaler, så vores gæster har mulighed for at blive transporteret hjem om aftenen. Alt sammen noget, som forhåbentlig kan være med til at mindske afstanden mellem os”, siger Signe Sønderholm. 

Og selvom udfordringerne er der, blomstrer fordelene i det vestjyske. Her fortæller Signe Sønderholm om det særlige engagement, de møder i lokalområdet, når for eksempel festivalen OFF TRACK, slår sig op i en ny by. 

“Vi befinder os i et miljø, hvor konkurrencen inden for det vi laver ikke er overvældende. Det positive ved det er, at vi hos ShowUP har mulighed for at fokusere mere intenst på at skabe den bedst mulige oplevelse for vores publikum, og det ser vi som en kæmpe fordel.”

Opmærksomheden på modtagerne er noget, som Signe Sønderholm også håber forbliver et stort fokus for fremtiden.

To blomster

Professionalisering skal ske indefra
Signe Sønderholm håber, at ShowUP kan få lov til at være et vækstlag længe endnu, hvor der er tid og rum til, at nysgerrige unge kan lære og suge viden til sig uden et pres fra omverdenen om at professionalisere vækstlagene i for høj grad.

“Jeg mener, at man skal være opmærksom på den professionalisering, der sker i vækstlagene. Det er vigtigt, at professionaliseringen sker indefra og ikke er noget, der påduttes af omverdenen. Jeg synes, at der skal være plads til de vækstlag, der bare ‘er’ for at være. Hos ShowUP dyrker vi den mere legende tilgang til læring, og en accept af, at vi godt må blive der, hvor vi er nu - og det betyder ikke, at vi ikke er ambitiøse på vores egne vegne,” siger Signe Sønderholm. 

Ser man mod fremtiden, er det vigtigt for Signe Sønderholm, at det skal være op til de næste ildsjæle at definere, hvad ShowUP er og skal være i fremtiden med nye ansigter ved roret. Hendes forhåbning er, at ShowUP fortsat kan være et lokalt vækstlag, som er vedholdende i at skabe kulturelle initiativer for unge i det vestjyske.

LYDINTERVIEW MED RAMPEN

I en gammel betonbygning med graffiti på væggene og discokugler i loftet i Ebeltoft sidder Anna Kalsmose. Hun er 19 år gammel og forkvinde for Rampens bestyrelse, og så arbejder hun frivilligt som projektleder på stedet, der fungerer som en platform for unge vækstlag. I rummet ved siden af hende står et trommesæt og en mixerpult og venter på, at unge fra lokalområdet kommer og øver med deres bands eller indspiller. Lige nu er der stille, men betonbygningen gemmer også på en scene, der ind imellem indtages af blandt andre musikere, foredragsholdere og komikere. Det er tydeligt at mærke, at stedet normalt sprudler af larm fra unge kreative energier. 

Det særlige ved Rampen er, at stedet styres af unge for unge. Det er dem, der sidder for enden af bordet og træffer beslutningerne. Her er det “voksenfri” zone, og det er de unge selv, der er eksperterne. Hvilken effekt det har på vækstlaget og miljøet her, har vi talt med Anna Kalsmose om. Lyt med her.

Lyt til interviews og podcast omkring kultur visualiseret som et headset med blomster der vokser ud fra det.
Illustration af Anna Kalsmose, Forkvinde i Rampens bestyrelse

Medvirkende

ANNA KALSMOSE, FORKVINDE I RAMPENS BESTYRELSE

Snak om kultur visualiseret som en taleboble med blomster der vokser ud fra det

BLÅ BOG

Hvem er kulturinstitutionerne, der faciliterer vækstlagene egentlig? Vi har fået fem af de institutioner, der arbejder aktivt med vækstlag og nye talenter i Region Midtjylland, til at udfylde vores blå bog. Her kan du møde dem og høre mere om, hvem de er, hvordan de arbejder, og hvad de drømmer om.

platform k

Hvor befinder I jer? 
Horsens, Midtjylland

Hvor finder man jer online (hjemmeside, sociale medier, andet)?
www.platformk.dk (åbner i ny fane), @platformk.dk

Hvad kendetegner jer som institution/forening? 
Platform K fungerer i praksis som en privat virksomhed, men skal præsenteres som en ’Kommunal Virksomhed’, der leder op til den Kommunale Fuldmagt. Dette kommer til udtryk i den balance, der hele tiden skal finde sted mellem kravene sat af det kommunale driftstilskud, Statens Kunstform, borgernes lyst til at bruge huset og den reelle omsætning. Platform K udtrykker dette i en gensidig respekt og balance mellem et kommercielt virke og de socioøkonomiske og -kulturelle forventninger.

Hvilke projekter finder man hos jer? 
Et spillested, en eventscene, brugerdrevne tiltag, et sociokulturelt fokus, mindre kunstneriske startups og en café.

Hvad/hvem inspirerer jer? 
Det inspirerer Platform K, at de ’kulturelle muskler’ vi træner, forbereder os alle på at bidrage bæredygtigt og neutralt ind i fremtiden og de uundgåelige forandringer og den nødvendige udvikling.

Hvad drømmer I om? 
At blive et nationalt kendt center for fremtidens kulturelle udvikling og virke.   

Et godt råd til fremtidens kulturaktører? 
Bryd rammerne og vær tålmodig – at opbygge tillid til nye tiltag tager tid.  

Visualisering af udviklingen med en blyant med en blomst der spirer ud fra den

Frekvens

Hvor befinder I jer? 
Vi holder til i Herning, men vi har ikke vores egen bygning, da vi ligger under Fermaten (Det regionale spillested i Herning). Derfor bruger vi ofte Fermaten til møder og lignende, men koncerter afholdes sædvanligvis på Scene 7, som er et lidt mindre sted, hvor det er gratis at afholde koncerter. Det giver også bedre stemning, hvis man kan fylde lokalet med 100 mennesker frem for kun at være 100 i et lokale til 400.

Hvor finder man jer online (hjemmeside, sociale medier, andet)?
Vi lægger meget tryk på Instagram, da det er på det medie, vi ser den største succes, men Facebook-begivenheder er stadig en uvurderlig ressource til at have en ting, man kan gå ind på. Derudover er vores begivenheder på Fermatens hjemmeside. Vi er også i gang med at starte en TikTok op, men det er svært ikke at være virkelig cringe.

Hvad kendetegner jer som institution/forening? 
Vi har et enormt fokus på, at man bare kan komme ind og være frivillig til en enkelt koncert og så tage hjem igen. Hele booking, PR og afvikler-jobbet bliver styret af (i øjeblikket) en enkelt person, men før i tiden har det været to og to.

Hvilke projekter finder man hos jer? 
Der er et musikarrangement, hvor vi laver koncerter for unge og up-and-coming kunstnere. En gang om måneden har vi tre bands inde og spille i 30 min hver. 

Derudover har vi også ‘Frekvens Tour’, som er tre uger med tre hold af tre bands, der spiller tre koncerter hver uge. Til touren er der workshops og courses til de forskellige bands, så de får nogle værktøjer og oplevelsen af at være på tour. 

Det sidste er ‘Frekvens præsenterer’, som er til de større bands - bands som Blæst, Undertekst og lignende.

Hvad/hvem inspirerer jer? 
Vi arbejder meget med andre ungdomsmiljøer især SubHuset i Holstebro. Sammen med en masse andre har vi lavet UMTO, som laver TakeOver på en af SPOTs scener i maj.

Hvad drømmer I om? 
Der er ikke nogen stor fremtidsplan udover at fange de bands, vi kan, så tidligt som muligt og så hjælpe dem med at finde fodfæste i musikindustrien. Herefter kan vi forhåbentlig sende dem afsted mod større scener og publikummer.

Et godt råd til fremtidens kulturaktører? 
BÆREDYGTIGHED ER ALT. Ikke klima- eller miljømæssigt, men engagement. Man bliver nødt til at skabe et engagement, for det man laver, da ungdomskultur pr. definition er en ting for unge, og som tiden har det med at gøre, så flyver den hurtigt, og man er pludseligt ikke ung længere. Derfor er det vigtigt at finde nogle nye mennesker i byen, før alle der elsker kultur flytter til fx Aarhus og starter uddannelse og lignende. 

Fermaten

Hvor befinder I jer? 
Lige midt i Herning

Hvor finder man jer online (hjemmeside, sociale medier, andet)?
På vores hjemmeside fermaten.dk (åbner i ny fane) og på Fermatens Instagram og Facebook. UngeMiljøernes Takeover har også en Facebookside.

Hvad kendetegner jer som institution/forening? 
Vi er et regionalt spillested i den vestlige del af regionen. Udover koncerter på spillestedet har vi et stort fokus på at arbejde med vækstlaget både lokalt i og på tværs af regionen. Vi forsøger generelt at bringe vækstlaget ind i alt, hvad vi arbejder med. 

Hvilke projekter finder man hos jer? 
Frekvens: Koncerter for unge arrangeret af unge i Herning

Frekvens Tour: Udveksling af vækstlagsbands på tværs af regionen

UMTO/Regionalt Netværksprojekt: Understøtter projekter og netværk blandt unge arrangører i regionen. Bl.a. med UMTO (UngeMiljøernes TakeOver) som er en hel dag på SPOT Festival med unge arrangører og unge bands fra regionen. 

Spil Nyt: Netværksprojekt i den vestlige del af regionen blandt spillesteder og musikskoler med fokus på at støtte originalmusikken blandt børn og unge. 

Moorjazz Festival: Jazzfestival i Herning med fokus på både vækstlag og etablerede navne.

Hvad/hvem inspirerer jer? 
Det inspirerer os at se vækstlaget blomstre og udvikle sig. Som etableret institution er det dybt inspirerende at mærke den energi og det gåpåmod, der ofte er i vækstlaget.

Hvad drømmer I om? 
Vi drømmer om, at vi som spillested kan være med til at hjælpe nye stjerner frem – både musikere og nye bands, men også fremtidens branchefolk, som skal sikre nye idéer og fortsat udvikling af musikmiljøet.   


Et godt råd til fremtidens kulturaktører? 
Netværk og samarbejde er vigtigt for at løfte et projekt eller en drøm. Ræk endelig ud til de etablerede institutioner. De fleste vil faktisk gerne samarbejde med vækstlaget.

Spirende ideer visualiseret som en lyspære hvor der vokser blomster op fra

Kulbroen

Hvor befinder I jer? 
Aarhus, i området kendt som Sydhavnen 

Hvor finder man jer online (hjemmeside, sociale medier, andet)?
kulbroen.com (åbner i ny fane) (under udvikling)

Kulbroen på Instagram, Facebook og LinkedIn

Hvad kendetegner jer som institution/forening? 
Kulbroen er en unik kulturinstitution og byrum for hele Aarhus. Bygget på industriel arv. Bygget for kulturskabere og -gæster. Vi er til for at skabe koblinger mellem folk og steder - og for at give kulturskabere muligheden for at overtage et unikt sted og udfolde deres passioner. Vi elsker at tale om alverdens emner inden for kunst, kultur, byudvikling, bæredygtighed, arkitektur m.m., men endnu mere elsker vi handling og udvikling inden for disse emner. Derfor overlader vi scenepladsen og taktstokken til andre ivrige mennesker, der kan drive samtalen og udviklingen fremad og opad. Vi er et lille, ivrigt og handlekraftigt team, der konstant arbejder for at være mest muligt for flest mulige kulturskabere.

Hvilke projekter finder man hos jer? 
Det allerstørste projekt er den kontinuerlige udvikling af Kulbroen som fysisk sted og byrum, samt den kulturinstitution som rammerne huser. Det arbejde har været undervejs i 8+ år og får en meget større skala i slutningen af 2025, når byggeriet af vores fremtidige sted er afsluttet.

Hos os finder man altid en fed mangfoldighed af kulturprojekter, som seje kulturskabere bygger op på fundamentet af vores sted og organisation. For blot at nævne nogle få, der har en kobling til vores sted lige nu, men selv skaber det fantastiske indhold: kasa kasa, Pisse Go, KLUB22 og Aarhus Foto.

Hvad/hvem inspirerer jer? 
Folk, der drømmer stort og tør handle på det. Og de store drømme gælder både for idéerne og folks eget professionelle virke i kulturens verden. Og så elsker vi folk, der er fokuserede på at hjælpe andre fremad. Ingen nævnt, ingen glemt - for her kunne man fremhæve rigtig mange gode mennesker i Århus og resten af DK.  

Hvad drømmer I om? 
At hjælpe kulturskabere med at afprøve deres drømme og tage handling. Invitere dem til et sted hvor de bliver taget alvorligt og vist tillid, og hvor fejl bare er en ufarlig del af en læringsproces. Vi vil gerne gøre tilbuddene til kulturskabere endnu større og mere mangfoldige - så vi kan supplere steder som Frontløberne, Institut for (X) og UKH og alt det fantastiske, de gør for kulturskabere.


Et godt råd til fremtidens kulturaktører? 
Prøv det af! Hvis du vil finde ud af, om din idé har gang på jorden, skal du have den ud og leve. Feedback er essentielt. Hvis du vil gøre det til noget professionelt for dig selv, skal du også have testet din motivation og robusthed af. Ved at stille dig frem bliver du skarpere på idéens meritter, og hvilke drømme du har for projektet og dig selv - du afgør, hvad 'succes' er for din idé. Tænk stort, vildt og anderledes på vegne af dit projekt, så det bliver nyskabende - og tænk dybt og personligt på vegne af dig selv, så du altid har dig selv med i arbejdet. Det skal være hamrende sjovt og samtidigt nervepirrende. Så ved du, at du er ved at skabe noget unikt og vigtigt. Nu skrev vi godt nok 'dig' og 'du', men det er nu også ret fedt at følges ad, så prøv at finde nogle seje og sjove partners-in-crime, så I komplimenterer hinanden som team, og I sammen kan bygge noget fedt op.

Drivhuset Skive

Hvor befinder I jer? 
Vi befinder os på Østergade 25, 7800 Skive

Hvor finder man jer online (hjemmeside, sociale medier, andet)?
Man kan finde os på Facebook og Instagram.

Hvad kendetegner jer som institution/forening? 
Det, der kendetegner os, er de ildsjæle, vi har i vores forening. Vi har et motto, der hedder "Alt magt til dem der vil lave noget". Vi er en flok kulturelle ildsjæle, der specielt brænder for at arbejde med Skives lokale musikkultur og en masse forskellige kulturprojekter, samt at vi er med til at løfte og inspirere hinanden. 

Hvilke projekter finder man hos jer? 
Man finder bl.a. vores årlige sommerfestival, forskellige koncertarrangementer vi har lavet igennem årene og vores samarbejder med bl.a. NÆST, UMTO, Ung Kult og kulturelt samråd Skive. 

Hvad/hvem inspirerer jer? 
Alle former for ildsjæle, der ønsker at løfte deres lokale kulturliv til nye højder. 

Hvad drømmer I om? 
Vi drømmer om flere unge, der tør at tage springet og lave de kulturprojekter, de drømmer om at lave og være med til at støtte det lokale kulturliv. 


Et godt råd til fremtidens kulturaktører? 
Du skal ikke være bange for at tage springet for at lave de projekter, du ønsker at føre ud i livet - også selvom du selv tror, at du nødvendigvis ikke har den rigtige mængde erfaring. Rigtig ofte vil man finde hjælp og nye venskaber de mærkeligste steder samt få en masse god erfaring.

En person som holder en stor blyant

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midtjysk Kulturakademi tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDTjysk kulturakademi

Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

midt_logo_i-samarbejde-med-03_sort_cmyk
Europæisk kulturregion logo