fællesskaber gennem kulturen

INDHOLD

1. EN SNAK 0M FÆLLESSANG - PODCAST
2. FÆLLESSANG - HVER FOR SIG (DR) - Q&A

Corona-pandemien har tvunget os til at finde sammen på nye måder. #sammenhverforsig. Eksemplerne er mange, og som ledestjernen over dem alle står den folkelige fællessang, der i en periode fyldte meget i programmet på DR1 i bedste sendetid.

Nogle af drivkræfterne bag fællessangen er Sangens Hus og DR. Vi har talt med Sangens Hus om, hvilken påvirkning sang har på os mennesker, og hvorfor fællessang er et godt tiltag i en krisetid. Det er blevet til en podcast-samtale. Derudover har vi sat underholdningschef på DR1, Jan Lagermand Lundme, i stævne til en Q&A om erfaringerne med den virtuelle fællessang.

Heidi-Kudahl-portræt-2.jfif_

medvirkende

HEIDI KUDAHL
UDVIKLINGSCHEF OG TEAMLEDER, SANGENS HUS

en snak om fællessang

I denne podcast undersøger vi, hvordan kultur kan skabe og styrke fællesskaber. Sangens Hus i Herning Kommune arbejder med at få danskerne til at synge mere. Det udmøntede sig i begyndelsen af corona-tiden i, at de var én af initiativtagerne til “Danmark Synger” på DR. Heidi Kudahl fortæller i podcasten om, hvordan sang påvirker mennesker, og kommer med bud på, hvorfor fællessangen blev en så stor tv-succes.

"Jeg tror, at vi alle sammen er kommet over en forestilling om, at skærme er noget, der skiller os ad. Nu er skærme blevet noget, der også samler os."

- HEIDI KUDAHL, UDVIKLINGSCHEF, PRJOEKTLEDER OG PRJEKTKOORDINATOR HOS SANGENS HUS

FAKTA

Sangens Hus er et nationalt samarbejdsforum for sang.

Det blev lanceret i august 2013.

De arbejder med at styrke og udvikle sangkultur på alle niveauer og indenfor alle genrer.

Sangens Hus har sit administrative hovedkvarter i Herning, men arbejder i hele landet.

noder_4

Videoen er blevet til i et samarbejde mellem Copenhagen Phil og Sangens Hus i anledning af projektet 'Danmark Synger for Dronningen'.

qanda
kreditering-Foto-Agnete-Schlichtkrull-©-Type-1

FOTO: AGNETE SCHLICHTKRULL ©

Medvirkende

JAN LAGERMAND LUNDME
UNDERHOLDNINGSCHEF,
DAMARKS RADIO

Q&A med Jan Lagermand Lundme, underholdningscheF PÅ DR

Hvorfor valgte I at lave fællessang på DR?

Da samfundet blev lukket ned, var hele landet med ét i en helt ny situation. Også os, som laver fjernsyn. Vi skulle tænke alting helt anderledes, hvilket der som regel kommer noget godt ud af. Man bliver tvunget til at mærke, lytte, føle og se efter, hvad danskernes behov er lige nu og her. Der var selvfølgelig et kæmpe behov for at få al den nyeste viden om corona: Hvordan passer vi på hinanden? Hvad er smittettallet? Osv. Det formidlede nyhederne fremragende. Men så kunne vi mærke, at stille og roligt boblede det med at synge sammen rundt omkring. Der var flere steder, hvor folk gik ud på altanerne på bestemte tidspunkter og sang sammen. Der var flere musikere, der lagde intimkoncerter på nettet. Folk nød, at selvom de sad hver for sig, var de en del af en fælles oplevelse. I samme ombæring var der nogle dygtige mennesker i Koncerthuset, som fandt på, at vi skulle lave morgensang for at lave et samlingspunkt for danskerne om morgenen. Efter det gik der ikke lang tid, før vores mediedirektør fik den fremragende idé at prøve at lave fællessang fredag aften, hvor sangene skulle være nogen, som alle danskere kunne synge med på. For at styrke det fællesskab, man kunne mærke, der var ved at komme omkring fællessang.

Havde I planlagt, hvor længe det skulle fortsætte?

Det var egentlig meningen, at vi kun skulle lave én udsendelse, fordi vi tænkte, at det var nok. Men vi kunne mærke, allerede da vi sendte første udsendelse, at alle os på redaktionen blev enormt rørte. Vi sad og sang med inde i kontrolrummet og kunne mærke, hvor fuldstændig fantastisk det føltes. Vi vidste på det tidspunkt ikke, hvor mange der så med, men vi kunne se på Facebook og andre steder, at det var mange. Vi havde bedt folk om at sende videoer ind, og jeg tror ikke, at noget andet program har fået så mange seerinvolveringer, billeder og beskeder i nyere tid, så vi kunne hurtigt se, at fællessang kunne noget. Der gik ikke længe, før vi besluttede, at vi skulle prøve at gøre det to fredage mere. Derefter kunne vi ikke stoppe igen, for vi kunne mærke, at der virkelig var et behov for at have den time sammen fredag aften.

"Fredagsunderholdning plejer at være meget stort med masser af lys og mange mennesker. Lige pludselig gjorde vi det modsatte, men det gjorde folk glade. For mig har det været en slags nulstilling af tv-mediet, som vi har haft brug for."

- JAN LAGERMAND LUNDME, UNDERHOLDNINGSCHEF, DAMARKS RADIO

Jeg har lavet kæmpe store underholdningsshows, som X Factor, Melodi Grand Prix og Eurovision, men lige pludselig sad jeg fredag aften klokken 20.00 i kontrolrummet og så på skønne Phillip Faber, der sang fra højskolesangbogen med et lille set-up. Vi kunne mærke, at vi udfyldte et behov for folk. Det var vanvittigt. Det var fantastisk. For det gik stik imod alt, hvad jeg havde lært, tænkt, følt og gjort før i tiden. Fredagsunderholdning plejer at være meget stort med masser af lys og mange mennesker. Lige pludselig gjorde vi det modsatte, men det gjorde folk glade. For mig har det været en slags nulstilling af tv-mediet, som vi har haft brug for. Vi vidste det ikke, da vi startede. Men det var en måde at komme ind til kernen af, hvad der er vigtigt - hvad der skal til for at samle og skabe fællesskaber. Det har været sundt for mig, og det har også været sundt for TV-mediet.


Jeg er helt sikker på, det også er med til at afstedkomme, at de ting, som bliver lavet i fremtiden, på en eller anden måde er bedre til at ramme de behov, danskerne har. Det er ikke fordi, vi ikke har tænkt over, hvilke behov danskerne har haft før, men vi har måske haft et lidt skævt billede af det, som vi selv har været med til at opbygge. Nu er det nulstillet, og vi kan gå ind i de sande værdier og mærke efter, hvad det er, vores programmer skal kunne. Hvordan skaber vi fællesskaber på en fin måde der, hvor danskerne er?

Hvilke forventninger havde du til fællessang? 

Hvis der var nogen, der var kommet to måneder forinden og havde pitchet et program, hvor man skulle synge sange med et kamera, og det var det eneste, man skulle i en hel time, så havde jeg nok tænkt ”arrhhh – holder det nu også?”.


Da vi sad og besluttede, at vi skulle lave programmet, var det tirsdag, og vi sendte allerede fredag. Vi havde meget kort tid til at forberede det, hvilket også var nyt og skønt. Når man er i en kreativ proces, vil man gerne sove på tingene, men her var der ikke tid til det. Det var hurtige beslutninger, og det gjorde noget enormt skønt ved selve processen.

"Det er lidt utroligt, at vi skal ud i en krisesituation, før vi finder limen, der rigtigt holder os sammen."

- JAN LAGERMAND LUNDME, UNDERHOLDNINGSCHEF, DAMARKS RADIO

Hvordan var første fællessang?

Første fællessang gik så hurtigt, og jeg var igennem følelser fra hele registret.  Det er ikke en hemmelighed, at der er blevet knebet nogle tårer i det kontrolrum i løbet af udsendelserne. Der var en enormt stærk følelse af fællesskab og taknemmelighed. Vi havde sat vores platform til rådighed, men det kunne have gået begge veje. Det blev til danskernes program. Hvis der ikke var nogen, der gad synge med, havde det ikke givet mening. Men det gad de! Jeg har en enorm taknemmelighed over at få lov til at være med til at skabe noget, der er så unikt og som blev et lille pusterum i danskernes liv samtidig med, at det var med til at bygge et fællesskab op, som jeg ikke tror, at ret mange danskere havde oplevet før. Det er lidt utroligt, at vi skal ud i en krisesituation, før vi finder limen, der rigtigt holder os sammen.

Hvorfor tror du, at danskerne sang med?

2,7 millioner danskere var fælles om at synge i april måned, men hvor kommer det behov fra? Dybt i os ligger en tradition for at synge, når vi er sammen. Det kan være til familiefester, det kan være på højskole, når vi mødes til Sankt Hans – det er noget dybt inde i os, som stadig er der. Der er mange fantastiske sange, som de fleste danskere kender og har sunget tusindvis af gange, uden at man kan huske hvordan, hvornår og hvorfor. Man kender dem bare. Den genkendelighed trængte mange danskere til i en tid med meget usikkerhed omkring, hvad der skulle ske i samfundet, og hvad fremtiden bød på. Der opstod et sympatisk behov for at stå sammen, og den følelse af sammenhold skabte sangen. Det med at stå på din altan i Kolding og vide, at der er én på villavejen i Struer, der synger med, samtidig med at du ved, at der sidder tusindvis af danske familier rundt omkring og synger det samme, som du gør. Det er en stærk følelse.

Tror du, at fællesskabet om fællessang fortsætter efter Corona?

Ja, det tror jeg. Der var også mange fællessangsinitiativer rundt omkring i Danmark før corona, og de grupper tror jeg ikke er blevet svagere efterfølgende. Jeg tror 100 procent på, at vi altid vil have behov for denne fællesskabsfølelse.

Lige nu arbejder vi på DR på at finde på en fællessangsversion 2.0, som giver mening for danskerne i den tid, der kommer efter corona. For der kommer en tid efter corona, hvor vi ikke har de samme behov. Men det betyder ikke, at behovet for at synge sammen helt forsvinder. Derfor arbejder vi på, hvordan vi kan udvikle det. Man må nu være lidt flere sammen, end man måtte for tre måneder siden, og om en måned kan man formentlig være endnu flere sammen. Det er noget med hele tiden at mærke efter, hvor danskerne er henne. Hvad er det for en stemning, der er i vores land lige nu?

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midt i Kulturen tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,
Region Midtjylland

Skottenborg 26
8800 Viborg

info.kulturregion@rm.dk

Cookiepolitik

MIDT I KULTUREN

Midt i kulturen er en digital platform for videndeling i kulturlivet skabt af Europæisk Kulturregion. Vi undersøger løbende forskellige aspekter af kulturverdenen og samler brugbare erfaringer op, så alle kan få glæde af dem.

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

EuropeanRegionOfCultureLogo_DK_RGB_Horizontal_W