Digitalisering forfra – fra reaktion til strategi

Corona-krisen har for alvor sat fart på den digitale omstilling og tænkning i kulturbranchen, og de seneste par år har rigtig mange prøvet kræfter med digitale værktøjer for at nå ud til publikum. Men hvordan kommer man fra nødvendig reaktion til strategisk forankring? Og hvordan bruger man bedst de nye digitale kompetencer til at udvikle sin organisation og skabe en bedre forretning?

Midtjysk Kultutakademi sætter fokus på digitaliseringens potentialer som et nødvendigt forandringsredskab i kulturinstitutionerne gennem en digital mini-konference og et ambitiøst kursusforløb. Til vores digitale mini-konference tirsdag d. 12. oktober 2021 stillede en digitaliseringsekspert og tre repræsentanter fra forskellige danske kulturinstitutioner desuden skarpt på digitaliseringens muligheder og konkrete udfordringer i kulturbranchen. Her på siden kan du læse mere om kursusforløbet og (gen)se mini-konferencen.

KURSUSFORLØB FOR KULTURAKTØRER I REGION MIDTJYLLAND:

Digitalisering forfra – fra reaktion til strategi

Af Midtjysk Kulturakademi ved Europæisk Kulturregion

udkast3_digitalisering

Vil du lære, hvordan du i højere grad kan bruge digitale værktøjer til at skabe forandring og udvikle forretningen i din kulturinstitution?

Corona-krisen har for alvor sat fart på den digitale omstilling i kulturbranchen. Men hvordan kommer man fra nødvendig reaktion til strategisk forankring? Og hvordan bruger man bedst de nye digitale kompetencer til at udvikle sin organisation og skabe en bedre forretning? 

Midtjysk Kulturakademi vil hjælpe 15 midtjyske kulturinstitutioner til at genstarte deres digitalisering, så den digitale praksis får den nødvendige integration i organisationen og i højere grad udnyttes strategisk. I et gratis forløb over fire måneder vil de deltagende institutioner arbejde intensivt med digital omstilling med udgangspunkt i deres egen virkelighed.

Modul 1:
Din digitale organisation – strategi og digital infrastruktur

- Elementer i en digital strategi
- Hvilke digitale tiltag giver mening for din institution?
- Hvilke data kan udvikle din institution i den ønskede retning?
- Konkrete input til ressourcer og kompetencer til at arbejde digitalt i din organisation

23. november 2021

Modul 2:
Med publikum i centrum – hvor sætter vi ind digitalt?

- Den digitale dialog og kunderejse - før, under og efter gæstens besøg
- Brug af data til publikumsudvikling
- Hvordan får I mere ud af digitale touchpoints?

 


15. december 2021

Modul 3:
Digitale forretningsmodeller – hvordan tjener vi flere penge? 

- Hvordan kan du øge indtjeningen via digitalisering?
- Bæredygtige forretningsmodeller for digitale produkter
- Strategiske samarbejder med erhvervslivet
- Det skarpe salgspitch

18. januar 2022

Model 4:
På vej mod en digital strategi – den daglige ledelse

- Ledelsen og bestyrelsens rolle i en digital omstilling
- Fra idé til implementering
- Ekspertpanel giver input til din digitale strategi (tre institutioner udvælges til pitch)

10. februar 2022

Hvad får man?

Gennem forløbet opbygger du en styrket strategisk forståelse og viden om digital transformation og forretningsudvikling. Vi berører emner som ledelsens rolle i digital transformation, anvendelse af data, digital infrastruktur, den eksterne digitale dialog, bæredygtige forretningsmodeller m.m.

Forløbet faciliteres af Johanne Bugge, der har mange års erfaring med strategi, forretnings- og organisationsudvikling og indgående kendskab til kulturbranchen. Med hjælp fra hende, input fra en række eksperter og konkrete cases fra feltet, arbejder du igennem forløbet frem mod at udvikle en digital strategi, som kan omsættes i praksis for din egen institution.
 
Forløbet består af fire moduler, hvor deltagerne er samlet, (mindre omfattende) opgaveløsning mellem hvert modul og en 1:1 coaching-samtale med Johanne Bugge.

udkast7_digitalisering
udkast14_digitalisering

Praktisk:

De fire moduler afvikles i perioden november 2021 - februar 2022.
Hvert modul varer 6 timer og foregår i tidsrummet kl. 9.00 - 15.00.
Der vil være fuld forplejning.

Sted: Skiftende steder i Region Midtjylland
Pris: Gratis

Der er kun plads til 15 deltagende institutioner, og man skal derfor ansøge om deltagelse. Se information om dette nederst.

Hvem kan deltage?

Forløbet er målrettet små- og mellemstore kulturinstitutioner baseret i Region Midtjylland.

Der udvælges 15 kulturinstitutioner til at følge forløbet. Afgørende for udvælgelsen er motivation for at gå ind i arbejdet med digital omstilling og prioritering af emnet og kursusforløbet. Der stilles krav til mødepligt og opgaveløsning mellem de enkelte moduler.

Det samlede hold af deltagende kulturinstitutioner kurateres med skelnen til 'digitalt niveau', ligesom vi så vidt muligt samler deltagerne på tværs af kulturelle genrer og geografi.

udkast9_digitalisering

Ansøgning om deltagelse

Ønsker du at undersøge muligheden for at deltage på forløbet eller høre nærmere, så kontakt snarest:

OBS. Deadline for henvendelse vedrørende deltagelse i forløbet er 4. november 2021

Bettina Kiilsgaard Henrichsen

Udviklingskonsulent.
Kulturteamet, Regional Udvikling, Region Midtjylland

E: bettina.henrichsen@ru.rm.dk
M: 4085 0405

udkast13_digitalisering

Digital Mini-konference

Til vores digitale mini-konference tirsdag d. 12. oktober 2021 stillede en digitaliseringsekspert og tre repræsentanter fra forskellige danske kulturinstitutioner skarpt på digitaliseringens muligheder og konkrete udfordringer i kulturbranchen. Gense den digitale mini-konference her.

udkast11_digitalisering

Deltagere i mini-konferencen:

· Rasmus Rex Pedersen - Assisterende professor og forsker i digitalisering i kulturindustrierne, Roskilde Universitet

· Merete Sanderhoff - Museumsinspektør og seniorrådgiver inden for digital museumspraksis, Statens Museum for Kunst

· Emilie Brøgger Jensen - Salgs- og Marketingchef, Aarhus Teater

· Lene Høst Madsen - Direktør for Museum Skanderborg og formand for MMU – Midtjyske Museers Udviklingsråd

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midt i Kulturen tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Bettina Kiilsgaard Henrichsen
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 40 85 04 05
bettina.henrichsen@ru.rm.dk

Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,
Region Midtjylland
Skottenborg 26
8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Cookiepolitik

MIDT I KULTUREN

Midt i Kulturen er Midtjysk Kulturakademis digitale platform for videndeling i kulturlivet. Bag Midtjysk Kulturakademi står Europæisk Kulturregion - et kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen.

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

EuropeanRegionOfCultureLogo_DK_RGB_Horizontal_W