Den digitale kulturoplevelse

Corona-krisen har på meget kort tid for alvor sat skub i digitaliseringen af kulturlivet i hele verden. Men hvad betyder det for den kulturelle oplevelse, når den bliver digital? Det har vi spurgt Peter Florence, festivaldirektør og grundlægger af den internationale ​​litteraturfestival Hay Festival, om i et Zoom-interview.

En af de danske kulturinstitutioner, der har haft stor succes med deres digitale kulturindsats, er Det Kongelige Teater. Vi har bedt teatrets kommunikationsdirektør Magnus Restofte om at fortælle om overvejelserne bag det nye online univers KGL Xtra. Og så har vi taget en snak med det digitale ungdomsmagasin SEIN om digitale kulturfællesskaber for unge.

Portræt af Peter Florence

Medvirkende

PETER FLORENCE
DIREKTØR, HAY FESTIVAL

HAY LITtERATUR FESTIVAL

I denne video fortæller direktør for Hay Festival, Peter Florence, om arbejdet med at transformere den store internationale litteraturfestival til en digital kulturoplevelse.

“It wasn’t like broadcasting to the nation. It was more like talking to one person, and that’s a revelation.”

- PETER FLORENCE, DIREKTØR, HAY FESTIVAL

Fakta

Normalt er 70 % af festivalen finansieret af billet- og bogsalg

Den første Hay Festival blev afholdt i 1987

Årets festival havde oprindeligt over 700 events på programmet, men måtte skalere ned til 84

De digitale events havde over en halv million seere - det er næsten det dobbelte af hvis festivalen havde været fysisk

HAY Festival så meget anderledes ud i år. Træk pilen op og ned for at se billeder fra 2019-festivalen sammenlignet med billeder fra festivalen i 2020.

© HAY FESTIVAL

© HAY FESTIVAL

Portræt af Magnus Restofte
Portræt af Magnus Restofte

FOTO: MORTEN ANDERSEN ©

Medvirkende

MAGNUS RESTOFTE
KOMMUNIKATTIONSDIREKTØR,
DET KONGELIGE TEATER

KGL Xtra åbner op for scenekunsten

Da Danmark ned d. 11. marts 2020, blev lyset slukket på alle Det Kongelige Teaters scener. Fra den ene dag til den anden kunne teatret kun udbrede deres kunst et sted - digitalt.

At åbne op for deres kunstformer digitalt havde heldigvis været en del af Det Kongelige Teaters strategi længe. I deres nye online univers KGL Xtra har de valgt at åbne op for skabelsesprocessen bag produktionerne og invitere danskerne med ind verdenen bag tæppet. Hvordan har det været at skulle gentænke sin fysiske kunstpraksis, og er fremtiden digital for Det Kongelige Teater? Vi har talt med Magnus Restofte, der er kommunikationsdirektør på Det Kongelige Teater. Han er ansvarlig for formidling, kommunikation og markedsføring. Alt det, der når ud til danskerne, er strategisk placeret i hans afdeling. Både den kommercielle del, men også den del, der handler om at åbne kunstformerne op. Her er nogle af hans refleksioner på baggrund af arbejdet med KGL Xtra:

anførselstegn

KGL Xtra er en digital formidlingsplatform. Man kan sammenligne den med et digitalt magasin forstået på den måde, at vi forsøger at lave forskellige former for formidling og kommunikation om vores klassiske kunstarter. Det vil sige, at vi prøver at udkomme på forskellige måder. Det kan både være helt nørdede tekster for kendere af opera og ballet -  noget du kan dykke ned i, og som kan udfordre og udvide den viden, du havde i forvejen. Men indholdet kan også være små guides eller videofortællinger, som kan åbne de klassiske kunstarter op for et nyt publikum, som måske aldrig har været på Det Kongelige Teater. Målgruppen har derfor en forholdsvis bred spredning. Vi ønsker både at kommunikere til dem, der ikke kender vores kunstart, eller som bor rigtig langt fra os fysisk, og som derfor ikke lige kan komme til København og se en opera eller skuespil. Men det handler også om at fortælle de historier, der ikke bliver fortalt i dagspressen eller andre magasiner, for vi mener, at vi har så meget viden og indhold, som kan være med til at åbne kunsten op for flere danskere. Det vil vi gerne stille til rådighed for danskerne, så de forhåbentligt kan dykke ned i vores kunst, men også blive inspireret til at komme ind og se den live.

"At være relevant for flere danskere er Det Kongelige Teaters strategi. vi er alle danskeres teater, og derfor har vi en forpligtelse til at nå ud til og være relevante for så mange som overhovedet muligt."

- MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER

At være relevant for flere danskere er Det Kongelige Teaters strategi. Vi er alle danskeres teater, og derfor har vi en forpligtelse til at nå ud til og være relevante for så mange som overhovedet muligt. Derfor har vi været nødt til at finde ud af, hvad det er for nogle virkemidler, vi skal tage i brug for at komme i kontakt med folk. For det er ikke sikkert, at de opsøger os af sig selv eller umiddelbart bliver tændt af den kunst, vi har repræsenteret på vores scener. Der kommer det digitale i spil. Igennem de digitale kanaler kan vi nemlig komme i kontakt med en masse mennesker, som vi ikke kommer i kontakt med på de fysiske scener. Samtidig har vi i 5 år haft den strategi på teateret, at vi har forsøgt at opbygge stærke egne digitale kanaler for at kunne vide, hvilke danskere der er interesseret i vores kunst, hvilke danskere der kun interesserede i at besøge os digitalt, og generelt blive mere kloge på, hvad det er for nogle elementer, danskerne synes er interessante i forhold til vores kunstarter.

"KGL Xtra var planlagt til at blive lanceret i sommer, men pga. Corona-krisen blev det hele rykket frem. vi måtte sadle, mens vi red og lancere universet fire måneder tidligere, end vi havde regnet med."

- MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER

KGL Xtra var planlagt til at blive lanceret i sommer, men pga. corona-krisen blev det hele rykket frem. Vi måtte sadle, mens vi red og lancere universet fire måneder tidligere, end vi havde regnet med. Det er gået over stok og sten, men det er også gået over al forventning. Vi har allerede haft omkring 400.000 danskere forbi vores platform. Utroligt mange danskere har set vores forestillinger og videoer fra start til slut - og ikke kun de berygtede 8 sekunder, som er den tid, mange normaltvis bruger på en video. På den måde har vi haft en eksplosiv vækst. For os betyder den vækst i sidste ende flere solgte billetter. For når folk er inde i vores univers, har de os inde på radaren. Den strategi, vi kører med, er, at vi ikke forventer, at du bare køber en billet. Du skal først have os på radaren, vi skal først være noget, du har tillid til. Noget, der lever op til den form for oplevelse, du godt kunne tænke dig at få. Når vi har fået opbygget den tillid og forståelse, så kan vi begynde at håbe på, at du vil investere i at komme ind og se vores kunst live på scenerne. Vores digitale univers er et forsøg på at gøre anslaget lidt lettere for en del danskere. At kunne dykke ned i vores univers og forhåbentlig blive inspireret til at opleve os på scenerne - eller at opleve os i ens lokalområde, når vi kommer ud på turné.

"Når man har en digital kanal, har man lige pludselig mulighed for at være i interaktion med publikum."

- MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER

Det med kun at udkomme på den digitale scene gjorde, at vi lige pludselig skulle briefe vores kunstnere på en anden måde og få dem til at lave indhold, som var tilpasset den digitale og ikke den fysiske scene. Så det, vi laver, ikke bare er kopier af det, der ligeså godt kunne være sket fysisk, men at vi udnytter kanalen. Når man har en digital kanal, har man lige pludselig mulighed for at være i interaktion med publikum. Du har mulighed for at kunne lege med nogle aspekter, som du af gode grunde ikke kan på den fysiske scene. Du kan zoome ind på detaljer, folk kan kommentere og spørge ind til ting, som man derefter kan uddybe - både live, men også senere i en løbende dialog. De elementer kan vi godt mærke er nye for os. Jeg tror, at vores kunstnere har fundet ud af, at det er en anden type scene at stå på end den fysisk, som de jo er eksperter i. Det er de færreste danskere, der har været inde at se en ballet eller en opera, men man kan have mange forforståelser af det alligevel. Men når man så ser det og samtidig hører balletmesteren fortælle om de forskellige valg, der er taget, så begynder man lige så roligt at kunne åbne kunsten op og forstå, hvilke lag der er, og det er også der, man for alvor begynder at kunne nyde kunsten. På den måde kommer vi i kontakt med nogle mennesker, der måske har fordomme om den klassiske kunst, og så kan vi i højere grad indgå i en dialog med dem.

Fordi vi udkom 4 måneder tidligere end planlagt, blev indholdet også anderledes end planlagt. Det var for eksempel ikke planen, at vi skulle udkomme med så mange forestillinger på KGL Xtra. For det første fordi det er en stor udfordring rent rettighedsmæssigt, at få lov til at vise forestillinger og streame dem, som vi har gjort med nogle af vores gamle forestillinger. Når vi kommer på den anden side af corona - eller i hvert fald når landet lukker mere op og vi kan have flere besøgende i vores sale - kommer vi ikke til at have så mange forestillinger på KGL Xtra. Indholdet vil i højere grad være videoer i kortere versioner, som bliver produceret særligt til platformen. Det kan for eksempel være en guide til opera eller tips til, hvordan man varmer stemmen op. Eller det kan være historier om forskellige typer scenografer.

"Vi vælger at invitere vores brugere med i processen for at åbne vores kunst op, så folk ikke føler, at det er et hemmeligt rum, som kunsten bliver skabt i."

- MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER

Vi vælger at invitere vores brugere med i processen for at åbne vores kunst op, så folk ikke føler, at det er et hemmeligt rum, som kunsten bliver skabt i. Så folk forstår, hvad det er kræver at udøve vores kunst. En stor del af kommunikationsstrategien er at få danskerne tættere på kunsten. Hvis vi tør vise både det gode og alle de fejl, vi laver, og at vise den proces, som kunsten kræver, så tror vi på, at danskerne kommer tættere på kunsten og derved får et tilhørsforhold til os. Og det har vi heldigvis også fået bekræftet. Vi prøver at få folk til at forstå kunsten ved at åbne op for, hvilke elementer den består af. Hvorfor de synger, som de gør, og hvorfor de danser, som de gør. På den måde lærer man om tankerne bag produktionerne, samtidig med at man ser, at Det Kongelige Teater ikke er et indspist kunstnerisk miljø, men at det er for os allesammen. Hvis vi lykkes med at åbne op på den måde, så begynder det også at blive lettere for os at få folk ind i teatret og opleve det live - og det er trods alt det bedste.

"Forhåbentlig betyder det at folk bliver klogere på kunsten, men vi kan også være så heldige, at de køber en billet."

- MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER

Der er ikke noget, der kan konkurrerer med live-oplevelsen. Men med det digitale kan vi kan åbne kunsten op på en måde, som ikke kan lade sig gøre på den fysiske scene. Forhåbentlig betyder det, at folk bliver klogere på kunsten. Men vi kan også være så heldige, at de køber en billet og begynder at dyrke vores kunst endnu mere.

anførselstegn slut

Læs mere om ERFARINGER MED Digital kultur i Corona-KRISENS FØRSTE tid i EN linksamling LAVET AF SEISMONAUT FOR REGION MIDTJYLLAND.

Selfie i et spejl i et øde område af Vera Mosbæk Ipsen

Medvirkende

VERA MOSBÆK IPSEN
CHEFREDAKTØR, SEIN

Portræt af Lukas Valentin

Medvirkende

LUKAS VALENTIN
REDAKTIONSCHEF, SEIN

EN SNAK MED UNGDOMSMAGASINET SEIN

SEIN er et dansk webmagasin for unge, hvor over 100 unge dagligt arbejder sammen om at udgive forskellige produktioner. I dette video-interview fortæller chefredaktør Vera Mosbæk Ipsen og redaktionschef Lukas Valentin om at være et kulturelt online-fællesskab, og om hvordan corona-krisen har påvirket deres arbejde.

"Det fællesskab, vi har opbygget på SEIN, handler om samhørighed og følelsen af, at man hører til, og at man ikke er forkert."

- VERA MOSBÆK, CHEFREDAKTØR HOS SEIN 

LINKSAMLING

Vi har lavet en samling med en række digitale kulturoplevelser. De udvalgte cases er på ingen måde udtømmende, men det er et godt sted at starte.

EXTENSIONS VOL. 1 (DK)

Extensions #1 er en virtuel udstilling om kunst og new tech. Læs mere om Extensions #1 (åbner i ny fane)

Cities and memory (UK)

Stuart Fowkes har startet lydprojektet "Cities and memory". Det består af mere end  3.000 lydklip fra mere end 90 lande - med alt fra fjernoptagelser af den naturlige verden til verdens travleste bycentre. Der er  en hel verden af ​​lyde at udforske på det globale lydkort. Se lydprojektet "Cities and memory" (åbner i ny fane)

M.A.D.S Milano (IT)

De 4 bogstaver i galleriets navn står for "Art Mediator, Advisor, Dealer, Seeker". M.A.D.S kalder sig selv det første permanente digitale multimediegalleri. Læs mere om M.A.D.S (åbner i ny fane)

Museum Barberini, Berlin (DE)

Museum Barberini er gået digitalt og har lavet et godt overblik over deres online ressourcer og hvilke digitale muligheder, de tilbyder: Se Museum Barberini's digitale platform (åbner i ny fane)

United we stream, Berlin (DE)

Som en reaktion på corona-krisen og lukningen af ​​alle Berlin-natklubber, viser projektet sin støtte og solidaritet ved at bringe den største mulige digitale natklub hjem til folk. Læs mere om United we stream (åbner i ny fane)

KUNSTEN.NU

Portræt af Magnus Restofte

KUNSTEN.NU har lavet en guide til virtuelle kunstoplevelser. Her kan man finde en lang række eksempler på både nationale og internationale initiativer. Se mere på KUNSTEN.NU (åbner i ny fane)

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midtjysk Kulturakademi tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Tanja Phaff Louring
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 51 97 97 28
tanja.louring@ru.rm.dk


Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Presse

Tilgængelighedserklæring

Cookiepolitik

MIDTjysk kulturakademi

Bag Midtjysk Kulturakademi står Region Midtjylland og Europæisk Kulturregion - det regionale kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

midt_logo_i-samarbejde-med-03_sort_cmyk
Europæisk kulturregion logo