Da corona-virusset ramte, lukkede kulturlivet ned. Kunstnere, institutioner, foreninger og andre kulturaktører har været - og er stadig - i kritisk tilstand og holdes lige nu i live af hjælpepakker fra staten, private velgørere og ikke mindst stor opfindsomhed.

For mens dørene var lukkede på museer og teatre, koncerter og festivaler blev aflyst og filmset og teaterproduktioner lukket ned, gjorde kunsten det, som den gør allerbedst. Den genopfandt sig selv og fandt nye veje til sit publikum. Med fællessang fra haver og altaner, online kunstoplevelser, drive-in-koncerter og digitale festivaler. Den samlede os hver for sig.

Vi har talt med nogle af dem, der har grebet øjeblikket og prøvet kræfter med nye oplevelsesformater og anderledes kulturformidling i løbet af de seneste måneder. I historierne nedenfor kan du opleve corona-krisens nyskabelser gennem øjnene på en række kunstnere, kulturinstitutioner, kulturmedier, en kommunal kulturafdeling og en professor i kulturteori og -analyse.

cover

Danmarks kulturminister meldte i begyndelsen af corona-krisen klart ud, at hun ikke ville snakke kultur i krisetiden. Men hvad er egentlig kulturens rolle i krisetider - og hvordan hænger de to størrelser sammen? Det har vi talt med Birgit Eriksson, professor i kulturteori og kulturanalyse på Aarhus Universitet, om. Interviewet efterfølges af en linksamling, hvor du kan dykke længere ned i emnet. 

TEKST, LINKSAMLING

horsens_grøn

Horsens Kommunes kulturafdeling Mærk Byen har haft travlt med at opfinde kreative formater i corona-tiden, hvilket blandt andet udmøntede sig i en Kør-selv-festival. I et videointerview giver projektkoordinator Anne-Mai Vig Mott os et indblik i processen med at gå nye veje. Det taler vi også med Mark Chemnitz, der er en af initiativtagerne til P-Scenen i Århus, om. Og så fortæller en række kunstnere om, hvordan det er at omlægge sin kunstneriske praksis til de nye formater.

VIDEO, KUNSTNERUDTALELSER

laptops_crop

Corona-krisen satte på meget kort tid for alvor skub i digitaliseringen af kulturlivet i hele verden. Men hvad betyder det for den kulturelle oplevelse, når den bliver digital? Det har vi spurgt Peter Florence, festivaldirektør og grundlægger af den internationale ​​litteraturfestival Hay Festival, om i et Zoom-interview. En af de danske kulturinstitutioner, der har haft stor succes med deres digitale kulturindsats, er Det Kongelige Teater. Vi har bedt teatrets kommunikationsdirektør Magnus Restofte om at fortælle om overvejelserne bag det nye online univers KGL Xtra. Og så har vi taget en snak med det digitale ungdomsmagasin SEIN om digitale kulturfællesskaber for unge.

VIDEO, INTERVIEW, LINKSAMLING

fællesskaber_2

Corona-pandemien har tvunget os til at finde sammen på nye måder. #sammenhverforsig. Eksemplerne er mange, og som ledestjernen over dem alle står den folkelige fællessang, der i en periode fyldte skærmen hver aften på DR1 i bedste sendetid. Nogle af drivkræfterne bag fællessangen er Sangens Hus og DR. Vi har talt med Sangens Hus om, hvordan sang påvirker os, og hvorfor fællessang var et godt tiltag i en krisetid. Det er der kommet en podcast ud af. Derudover har vi sat underholdningschef på DR1, Jan Lagermand Lundme, i stævne til en Q&A om erfaringerne med den virtuelle fællessang.

PODCAST, Q&A

TEMA 1

KUNST OG KULTUR I EN KRISETID

NYHEDSBREV

Vil du have inspiration, ny viden, aktuelle tendenser og konkrete erfaringer fra kulturlivet direkte i din indbakke? Midt i Kulturen tilbyder gratis, kulturfagligt nørderi og videndeling for alle, der arbejder med kunst og kultur. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

KONTAKT

Bettina Kiilsgaard Henrichsen
Projektleder, Midtjysk Kulturakademi
+ 45 40 85 04 05
bettina.henrichsen@ru.rm.dk

Sekretariatet for
Europæisk Kulturregion,

Region Midtjylland
Skottenborg 26

8800 Viborg
info.kulturregion@rm.dk

Cookiepolitik

MIDT I KULTUREN

Midt i Kulturen er Midtjysk Kulturakademis digitale platform for videndeling i kulturlivet. Bag Midtjysk Kulturakademi står Europæisk Kulturregion - et kultursamarbejde mellem Region Midtjylland og alle 19 kommuner i regionen.

Kommunikationsansvarlig:
Amalie Møller Christensen
amachi@rm.dk
+45 24 75 37 95

EuropeanRegionOfCultureLogo_DK_RGB_Horizontal_W