Værktøjskasse
Her finder du en samlet oversigt over alle de beskrevne ‘Sådan oplever danskerne’-aktiveringsredskaber og tilhørende introduktionsvideoer. Du kan hente redskaberne ved at trykke på linksene.
God arbejdslyst!
tre måder at arbejde strategisk med målgrupper
I denne mini-guide til det strategiske arbejde med målgrupper skitserer vi tre forskellige måder, I kan gå til jeres arbejde med målgrupper, samt eksempler på taktiske greb, I kan anvende for at lykkes med strategien.
MÅLGRUPPEHJULET
Målgruppehjulet er et dialogværktøj, som I kan bruge til at lave en 360-graders vurdering af, hvordan I arbejder målgruppeorienteret i jeres egen organisation. Inden for fem temaer med i alt 15 dimensioner kan I score jeres organisation i forhold til ”modensniveau”. Værktøjet inspirerer samtidig inden for hver af de 15 dimensioner til at se de næste niveauer i arbejdet med målgrupper.
MÅLGRUPPEHJULET: ARBEJDSARK
Målgruppehjulet er udviklet til at hjælpe jer med at tænke mere konkret i, hvordan I allerede arbejder eller kan arbejde med målgrupper i jeres organisation. Arbejdsarket sammenholdt med målgruppehjulet kan hjælpe jer til at sætte refleksioner og konkrete tiltag i gang.
Potentialediagram
Potentialediagrammet kan for et væld af forskellige oplevelsestyper (fra forlystelsesparker til teatre) gøre det muligt at identificere netop de målgrupper, som har et højt oplevelsesmatch med netop deres oplevelser. Redskabet er en (af flere) vej(e) til at identificere ’Sådan oplever danskerne’-målgrupper, som er særligt interessante for netop jer at arbejde videre med.
IDEGENERERINGSWORKSHOP
En idégenereringsworkshop kan hjælpe jer med at udvikle aktiviteter og tilbud til de målgrupper, som I har udvalgt. Redskabet giver et bud på, hvordan et program for en sådan workshop kan se ud og hvilke materialer, det kræver.
Årshjul
Årshjulet kan bruges til at skabe et overblik over, hvilke målgrupper I aktiverer hvornår og med hvilke oplevelsestilbud. Redskabet kan hjælpe jer med at planlægge, hvornår de forskellige aktiviteter skal finde sted samt hvilke målgrupper, I gerne vil nå med den enkelte aktivitet.
Brugerrejse
‘Sådan oplever danskerne’-brugerrejsen er et stærkt redskab til at tage en målgruppes ”briller” på og ”gå en tur igennem” oplevelsestilbud med deres perspektiv. Redskabet er simpelt, men stærkt, og kan fremtvinge nye idéer til oplevelses-, service- og produktudvikling samt gode refleksioner om, hvordan I kan fortælle om tilbuddet til målgruppen.
Fra mål til aktiviteter
Hvilken viden mangler I for at kunne gennemføre de aktiviteter og indsatser, som bringer jer tættere på jeres mål? Dette svære spørgsmål hjælper dette redskab jeg med at blive skarp på. Redskabet er primært tænkt som en måde at tænke målgruppespecifik viden i brugerundersøgelser tættere sammen med de udviklingsaktiviteter, I laver.
Lav et undersøgelsesdesign
En måde at arbejde med at implementere målgrupperne i sin egen organisation er brugerundersøgelser. Formålet med brugerundersøgelser er at blive klogere på, hvordan målgrupperne agerer i forhold til den konkrete oplevelse hos jer selv. Redskabet i samarbejde med metodeguiden bryder processen med at designe en undersøgelse ned i enkle skridt, som I guides igennem.
Metodeguide
Metodeguiden giver indblik i forskellige undersøgelsesmetoder, der kan bruges til at lave målgruppe- og brugerundersøgelser. Redskabet beskriver både kvalitative og kvantitative tilgange og har til formål at hjælpe jer med at udvikle og designe en undersøgelse, der passer til netop jeres organisation.
Kommunikationsredskab
Kommunikationsredskabet kan anvendes i jeres konkrete markedsføringsarbejde, når I skal kommunikere om jeres oplevelsestilbud. Redskabet kan bruges til at udvælge, hvilket oplevelsestilbud (fx event, forestilling mv.) I gerne vil kommunikere om til den enkelte målgruppe samt hvilket hovedbudskab, der er relevant for at nå målgruppen, og på hvilke kanaler budskabet skal ud.
‘Sådan oplever danskerne’- postkort
’Sådan oplever danskerne’-postkort kan bruges i mange tilfælde, hvor I fx skal arbejde med at aktivere målgruppen i udviklingsarbejde. Den simple øvelse vil få jer til at tænke i konkrete oplevelsesmatch og kommunikationsgreb, der kan ramme målgruppen.
Skabeloner til AI-prompting
En ’AI-promp’ er en sætning, spørgsmål eller kommando, som en bruger giver til en chatbot for at fremkalde et AI-genereret output. Skabelonerne til AI-prompting for hver af ’Sådan oplever danskerne’ målgrupperne kan I anvende til at udforme udkast til fx nyhedsbreve, sociale medieopslag, pressemeddelelser og andre kommunikationsmaterialer, som I derefter kan finpudse. I vil på en let og forståelig måde blive guidet i, hvordan I kan bruge kombinationen af ChatGPT og ’Sådan oplever danskerne’ til at udarbejde målgruppefokuserede udkast til jeres kommunikationsmateriale.
Hvorfor arbejde med målgrupper?
Hvorfor bør jeres oplevelsestilbud overhovedet arbejde med målgrupper? Dette er selvfølgelig et helt centralt spørgsmål at stille sig selv som organisation, inden man kaster sig ud i målgruppearbejdet. I denne mini-guide præsenteres fire argumenter for, hvorfor målgruppefokuseret arbejde kan skabe værdi for kulturudbydere, som I kan lade jer inspirere af, når jeres organisation skal overbevises om en målgruppefokuseret tilgang.
‘Sådan oplever danskerne’ – egenskabskort
Egenskabskortene indeholder udvalgte karakteristika for hver af ’Sådan oplever danskerne’-målgrupperne. Redskabet kan hjælpe jer med at lære de enkelte målgrupper bedre at kende og gå fra at have information om en målgruppe til at opnå forståelse for dem.
Målgrupper som udviklingsredskab
At arbejde med målgrupper i udviklingen af jeres oplevelsestilbud er en særskilt disciplin, som det kan være svært at få hul på. Når først målgruppefokus er valgt fx med afsæt i potentialediagrammet, opstår spørgsmålet tit: Hvad så nu? Redskabet her bryder den proces ned i steps og lader jer arbejde med at idéudvikle med afsæt i jeres værditilbud til målgruppen.