
Konkrete oplevelsestilbud
Hvordan opleves de konkrete oplevelsestilbud som fx events, butikken, café og lignende af gæsterne? Og hvordan kan viden om målgruppernes forskellige præferencer anvendes i arbejdet med at udforme oplevelser? På denne side sætter vi fokus på, hvordan man kan bruge viden om målgrupper til at udvikle, planlægge og teste konkrete oplevelsestilbud.
Nederst på siden her finder du en række forskellige redskaber og tilhørende introduktionsvideoer, som kan bruges til at arbejde med målgrupper i konkrete oplevelsestilbud.
God arbejdslyst!
”Vi afholder en jazzfestival, og det er vores mål, at festivalen skal være for alle, uanset om man er nybegynder eller jazzkender. Ud fra det perspektiv prøvede vi at ramme så mange ’Sådan oplever danskerne’-målgrupper overhoved gennem både booking, indretning og events. Vi fik fx ’Så lidt som muligt’ med ved at lave udendørskoncerter med let fordøjelige jazzrytmer, som de gik forbi og stoppede op for at høre. Til de ’Åbensindede og kreative’ have vi en lounge med begrænsede pladser, der lå lidt skjult, hvor mindre kendte kunstnere spillede. På den måde kom det til at føles mere unikt. Vi havde også arrangeret talks omkring jazz, så der var også noget for ’Fordybelse og læring’. Det fungerede bare mega godt.”
download værktøjer

Idégenereringsworkshop: Få idéer til oplevelsestilbud med udgangspunkt i målgrupper
En idégenereringsworkshop kan hjælpe jer med at udvikle aktiviteter og tilbud til de målgrupper, som I har udvalgt. Redskabet giver et bud på, hvordan et program for en sådan workshop kan se ud og hvilke materialer, det kræver.

Årshjul: Planlæg jeres aktiviteter til de enkelte målgrupper
Årshjulet kan bruges til at skabe et overblik over, hvilke målgrupper I aktiverer hvornår og med hvilke oplevelsestilbud. Redskabet kan hjælpe jer med at planlægge, hvornår de forskellige aktiviteter skal finde sted samt hvilke målgrupper, I gerne vil nå med den enkelte aktivitet.

Brugerrejse: Gå igennem oplevelsen med målgruppens briller
’Sådan oplever danskerne’-brugerrejsen er et stærkt redskab til at tage en målgruppes ”briller” på og ”gå en tur igennem” oplevelsestilbud med deres perspektiv. Redskabet er simpelt, men stærkt, og kan fremtvinge nye idéer til oplevelses-, service- og produktudvikling samt gode refleksioner om, hvordan I kan fortælle om tilbuddet til målgruppen.