Corona-krisen har på meget kort tid for alvor sat skub i digitaliseringen af kulturlivet i hele verden. Men hvad betyder det for den kulturelle oplevelse, når den bliver digital? Det har vi spurgt Peter Florence, festivaldirektør og grundlægger af den internationale litteraturfestival Hay Festival, om i et Zoom-interview.
En af de danske kulturinstitutioner, der har haft stor succes med deres digitale kulturindsats, er Det Kongelige Teater. Vi har bedt teatrets kommunikationsdirektør Magnus Restofte om at fortælle om overvejelserne bag det nye online univers KGL Xtra. Og så har vi taget en snak med det digitale ungdomsmagasin SEIN om digitale kulturfællesskaber for unge.
HAY LITtERATUR FESTIVAL
I denne video fortæller direktør for Hay Festival, Peter Florence, om arbejdet med at transformere den store internationale litteraturfestival til en digital kulturoplevelse.

PETER FLORENCE
DIREKTØR, HAY FESTIVAL
Normalt er 70 % af festivalen finansieret af billet- og bogsalg
Den første Hay Festival blev afholdt i 1987
Årets festival havde oprindeligt over 700 events på programmet, men måtte skalere ned til 84
De digitale events havde over en halv million seere – det er næsten det dobbelte af hvis festivalen havde været fysisk
“It wasn’t like broadcasting to the nation. It was more like talking to one person, and that’s a revelation.”
– PETER FLORENCE, DIREKTØR, HAY FESTIVAL

MAGNUS RESTOFTE
KOMMUNIKATTIONSDIREKTØR,
DET KONGELIGE TEATER
FOTO: MORTEN ANDERSEN ©
KGL Xtra åbner op for scenekunsten
Da Danmark ned d. 11. marts 2020, blev lyset slukket på alle Det Kongelige Teaters scener. Fra den ene dag til den anden kunne teatret kun udbrede deres kunst et sted – digitalt.
At åbne op for deres kunstformer digitalt havde heldigvis været en del af Det Kongelige Teaters strategi længe. I deres nye online univers KGL Xtra har de valgt at åbne op for skabelsesprocessen bag produktionerne og invitere danskerne med ind verdenen bag tæppet. Hvordan har det været at skulle gentænke sin fysiske kunstpraksis, og er fremtiden digital for Det Kongelige Teater? Vi har talt med Magnus Restofte, der er kommunikationsdirektør på Det Kongelige Teater. Han er ansvarlig for formidling, kommunikation og markedsføring. Alt det, der når ud til danskerne, er strategisk placeret i hans afdeling. Både den kommercielle del, men også den del, der handler om at åbne kunstformerne op. Her er nogle af hans refleksioner på baggrund af arbejdet med KGL Xtra:
KGL Xtra er en digital formidlingsplatform. Man kan sammenligne den med et digitalt magasin forstået på den måde, at vi forsøger at lave forskellige former for formidling og kommunikation om vores klassiske kunstarter. Det vil sige, at vi prøver at udkomme på forskellige måder. Det kan både være helt nørdede tekster for kendere af opera og ballet – noget du kan dykke ned i, og som kan udfordre og udvide den viden, du havde i forvejen. Men indholdet kan også være små guides eller videofortællinger, som kan åbne de klassiske kunstarter op for et nyt publikum, som måske aldrig har været på Det Kongelige Teater. Målgruppen har derfor en forholdsvis bred spredning. Vi ønsker både at kommunikere til dem, der ikke kender vores kunstart, eller som bor rigtig langt fra os fysisk, og som derfor ikke lige kan komme til København og se en opera eller skuespil. Men det handler også om at fortælle de historier, der ikke bliver fortalt i dagspressen eller andre magasiner, for vi mener, at vi har så meget viden og indhold, som kan være med til at åbne kunsten op for flere danskere. Det vil vi gerne stille til rådighed for danskerne, så de forhåbentligt kan dykke ned i vores kunst, men også blive inspireret til at komme ind og se den live.
"At være relevant for flere danskere er Det Kongelige Teaters strategi. vi er alle danskeres teater, og derfor har vi en forpligtelse til at nå ud til og være relevante for så mange som overhovedet muligt."
– MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER
At være relevant for flere danskere er Det Kongelige Teaters strategi. Vi er alle danskeres teater, og derfor har vi en forpligtelse til at nå ud til og være relevante for så mange som overhovedet muligt. Derfor har vi været nødt til at finde ud af, hvad det er for nogle virkemidler, vi skal tage i brug for at komme i kontakt med folk. For det er ikke sikkert, at de opsøger os af sig selv eller umiddelbart bliver tændt af den kunst, vi har repræsenteret på vores scener. Der kommer det digitale i spil. Igennem de digitale kanaler kan vi nemlig komme i kontakt med en masse mennesker, som vi ikke kommer i kontakt med på de fysiske scener. Samtidig har vi i 5 år haft den strategi på teateret, at vi har forsøgt at opbygge stærke egne digitale kanaler for at kunne vide, hvilke danskere der er interesseret i vores kunst, hvilke danskere der kun interesserede i at besøge os digitalt, og generelt blive mere kloge på, hvad det er for nogle elementer, danskerne synes er interessante i forhold til vores kunstarter.
"KGL Xtra var planlagt til at blive lanceret i sommer, men pga. Corona-krisen blev det hele rykket frem. vi måtte sadle, mens vi red og lancere universet fire måneder tidligere, end vi havde regnet med."
– MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER
KGL Xtra var planlagt til at blive lanceret i sommer, men pga. corona-krisen blev det hele rykket frem. Vi måtte sadle, mens vi red og lancere universet fire måneder tidligere, end vi havde regnet med. Det er gået over stok og sten, men det er også gået over al forventning. Vi har allerede haft omkring 400.000 danskere forbi vores platform. Utroligt mange danskere har set vores forestillinger og videoer fra start til slut – og ikke kun de berygtede 8 sekunder, som er den tid, mange normaltvis bruger på en video. På den måde har vi haft en eksplosiv vækst. For os betyder den vækst i sidste ende flere solgte billetter. For når folk er inde i vores univers, har de os inde på radaren. Den strategi, vi kører med, er, at vi ikke forventer, at du bare køber en billet. Du skal først have os på radaren, vi skal først være noget, du har tillid til. Noget, der lever op til den form for oplevelse, du godt kunne tænke dig at få. Når vi har fået opbygget den tillid og forståelse, så kan vi begynde at håbe på, at du vil investere i at komme ind og se vores kunst live på scenerne. Vores digitale univers er et forsøg på at gøre anslaget lidt lettere for en del danskere. At kunne dykke ned i vores univers og forhåbentlig blive inspireret til at opleve os på scenerne – eller at opleve os i ens lokalområde, når vi kommer ud på turné.
"Når man har en digital kanal, har man lige pludselig mulighed for at være i interaktion med publikum."
– MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER
Fordi vi udkom 4 måneder tidligere end planlagt, blev indholdet også anderledes end planlagt. Det var for eksempel ikke planen, at vi skulle udkomme med så mange forestillinger på KGL Xtra. For det første fordi det er en stor udfordring rent rettighedsmæssigt, at få lov til at vise forestillinger og streame dem, som vi har gjort med nogle af vores gamle forestillinger. Når vi kommer på den anden side af corona – eller i hvert fald når landet lukker mere op og vi kan have flere besøgende i vores sale – kommer vi ikke til at have så mange forestillinger på KGL Xtra. Indholdet vil i højere grad være videoer i kortere versioner, som bliver produceret særligt til platformen. Det kan for eksempel være en guide til opera eller tips til, hvordan man varmer stemmen op. Eller det kan være historier om forskellige typer scenografer.
"Vi vælger at invitere vores brugere med i processen for at åbne vores kunst op, så folk ikke føler, at det er et hemmeligt rum, som kunsten bliver skabt i."
– MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER
"Forhåbentlig betyder det at folk bliver klogere på kunsten, men vi kan også være så heldige, at de køber en billet."
– MAGNUS RESTOFTE, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, DET KONGELIGE TEATER

VERA MOSBÆK IPSEN
CHEFREDAKTØR, SEIN

LUKAS VALENTIN
REDAKTIONSCHEF, SEIN
EN SNAK MED UNGDOMSMAGASINET SEIN
SEIN er et dansk webmagasin for unge, hvor over 100 unge dagligt arbejder sammen om at udgive forskellige produktioner. I dette video-interview fortæller chefredaktør Vera Mosbæk Ipsen og redaktionschef Lukas Valentin om at være et kulturelt online-fællesskab, og om hvordan corona-krisen har påvirket deres arbejde.
"Det fællesskab, vi har opbygget på SEIN, handler om samhørighed og følelsen af, at man hører til, og at man ikke er forkert."
– VERA MOSBÆK, CHEFREDAKTØR HOS SEIN
LINKSAMLING
Vi har lavet en samling med en række digitale kulturoplevelser. De udvalgte cases er på ingen måde udtømmende, men det er et godt sted at starte.
EXTENSIONS VOL. 1 (DK)
Extensions #1 er en virtuel udstilling om kunst og new tech. Læs mere om Extensions #1 (åbner i ny fane)
Cities and memory (UK)
Stuart Fowkes har startet lydprojektet “Cities and memory”. Det består af mere end 3.000 lydklip fra mere end 90 lande – med alt fra fjernoptagelser af den naturlige verden til verdens travleste bycentre. Der er en hel verden af lyde at udforske på det globale lydkort. Se lydprojektet “Cities and memory” (åbner i ny fane)
M.A.D.S Milano (IT)
De 4 bogstaver i galleriets navn står for “Art Mediator, Advisor, Dealer, Seeker”. M.A.D.S kalder sig selv det første permanente digitale multimediegalleri. Læs mere om M.A.D.S (åbner i ny fane)
Museum Barberini, Berlin (DE)
Museum Barberini er gået digitalt og har lavet et godt overblik over deres online ressourcer og hvilke digitale muligheder, de tilbyder: Se Museum Barberini’s digitale platform (åbner i ny fane)
United we stream, Berlin (DE)
Som en reaktion på corona-krisen og lukningen af alle Berlin-natklubber, viser projektet sin støtte og solidaritet ved at bringe den største mulige digitale natklub hjem til folk. Læs mere om United we stream (åbner i ny fane)
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU har lavet en guide til virtuelle kunstoplevelser. Her kan man finde en lang række eksempler på både nationale og internationale initiativer. Se mere på KUNSTEN.NU (åbner i ny fane)