
Analyser og indsigter
At indsamle systematisk og løbende viden om målgrupper bringer kulturinstitutioner tættere på deres brugere eller gæster og kan bl.a. give et bedre indblik i, hvem de er, og hvilke præferencer de har. Der er både kvalitative og kvantitative måder at designe gæste- og markedsanalyser på, og på denne side kan du finde inspiration til, hvordan undersøgelser kan designes og gennemføres, og hvordan den indsamlede viden kan anvendes og aktiveres i praksis.
Nederst på siden her finder du en række forskellige redskaber og tilhørende introduktionsvideoer, som kan bruges til at arbejde med målgrupper indenfor området ‘Analyser og indsigter’.
God arbejdslyst!
”Vi bliver nødt til at have data på netop vores publikum. For at kunne anvende ’Sådan oplever danskerne’-redskabet bedre i praksis, udvider vi vores viden om målgrupperne med egne tilføjelser fra vores billetsystem, observationer på spillestedet, spørgeskemaer og forhåbentlig fokusgruppeinterviews i fremtiden.”
”Arbejdet med målgruppeværktøjet har medført, at vi har fået en mere databaseret tilgang til vores arbejde og en professionalisering af, hvorfor vi gør, som vi gør, og hvor vi er på vej hen strategisk. Målgruppeværktøjet er med til at understøtte det arbejde og i sidste ende med til at understøtte, at vi har flere besøgende, fordi vores arbejde ikke er baseret på mavefornemmelser, men er baseret på data fra interviews med brugere og kvantitative data fra en statistisk markedsanalyse.”
download værktøjer

Fra mål til aktiviteter: Bliv skarp på, hvilken viden om målgrupperne, I mangler - og hvorfor!
Hvilken viden mangler I for at kunne gennemføre de aktiviteter og indsatser, som bringer jer tættere på jeres mål? Dette svære spørgsmål hjælper dette redskab jeg med at blive skarp på. Redskabet er primært tænkt som en måde at tænke målgruppespecifik viden i brugerundersøgelser tættere sammen med de udviklingsaktiviteter, I laver.

Lav et undersøgelsesdesign: Design jeres egen undersøgelse, der gør jeR klogere på målgrupperne
En måde at arbejde med at implementere målgrupperne i sin egen organisation er brugerundersøgelser. Formålet med brugerundersøgelser er at blive klogere på, hvordan målgrupperne agerer i forhold til den konkrete oplevelse hos jer selv. Redskabet i samarbejde med metodeguiden bryder processen med at designe en undersøgelse ned i enkle skridt, som I guides igennem.

Metodeguide: Få inspiration til undersøgelsesdesign
At arbejde med målgrupper i udviklingen af jeres oplevelsestilbud er en særskilt disciplin, som det kan være svært at få hul på. Når først målgruppefokus er valgt fx med afsæt i potentialediagrammet, opstår spørgsmålet tit: Hvad så nu? Redskabet her bryder den proces ned i steps og lader jer arbejde med at idéudvikle med afsæt i jeres værditilbud til målgruppen.